BBQ’en is puur en verbindt, maar de grillprestaties zijn mager | PromZ

BBQ’en is puur en verbindt, maar de grillprestaties zijn mager

BBQ’en is een zeer populair fenomeen dat maar liefst 91% van de Nederlanders aanspreekt. Emotioneel is het een gezellig feest van verbinding en tijd voor elkaar maken. Rationeel wordt het gezien als een heel natuurlijke manier van eten bereiden.

Zeker bij mannen roept BBQ’en hoge aspiraties op, maar gemiddeld beoordeelt de Nederlandse grillmaster zichzelf maar met een even bescheiden als mager schoolcijfer van 6,4. Albert Heijn en Emte weten als supermarkt het beste hun BBQ-klanten te bedienen en activaties die inhaken op BBQ beleving scoren zeer goed. Dit blijkt uit het eerste Nationale BBQ Onderzoek dat marktonderzoeksbureau Trendbox in samenwerking met activatiebureau Activate&co heeft uitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van n=803 Nederlanders tussen de 18 en 70 jaar.

BBQ’en: feest van verbroedering
Er wordt nogal eens geklaagd over de individualisering van de samenleving en het gebrek aan bindende elementen. Dat laatste klopt aardig, want veel van de oude zuilen zijn verdwenen. Toch vinden we in dit onderzoek iets dat burgers, sterker dan verwacht en ongeacht hun afkomst, verbindt: BBQ’en. Verbinding op microniveau dan, in een gezelschap met gemiddeld zeven á acht andere personen.

De feiten liegen er niet om. Ruim 91% van de Nederlanders BBQ’t wel eens. De laatste BBQ waarbij men aanwezig was, werd beoordeeld met een schoolcijfer van maar liefst 7.8 gemiddeld. Slechts één op de twintig Nederlanders vindt BBQ’en echt helemaal niks. Aan zoveel saamhorigheid kunnen Sinterklaas, Kerst, Koningsdag of zelfs een succesvol Oranje op een WK voetbal niet tippen. Natuurlijk kan BBQ’en niet zo maar op één lijn worden gesteld met deze massaal gevierde volksfeesten. Maar feit is wel, zo blijkt uit dit onderzoek, dat het bij uitstek individuen en groepjes van mensen verbindt.

Bronnen: Trendbox , Ruurd Hielkema en Activate &Co, Frank de Bruin