Consumentenbond verwijt A-merken kindermarketing | PromZ

Consumentenbond verwijt A-merken kindermarketing

Terwijl veel huismerken gaan stoppen met kindermarketing op ongezonde producten, prijken er op ongezonde A-merkproducten nog volop vrolijke kinderidolen, aldus de Consumentenbond na een inventarisatie. “A-merkfabrikanten negeren daarmee de oproep van staatssecretaris Van Rijn om maatregelen te nemen tegen het gebruik van kinderidolen op de verpakkingen,” stelt de bond.

 

Volgens de Consumentenbond wordt hiermee aangetoond dat de huidige afspraken over kindermarketing die fabrikanten met elkaar gemaakt hebben, niet afdoende zijn. Bart Combée, directeur Consumentenbond: “A-merkfabrikanten blijven kinderen verleiden met ongezonde producten en weigeren halsstarrig hun slinkse marketingtrucs aan te passen. Daarom pleiten wij voor strenge regelgeving, zodat kinderreclame van álle ongezonde producten verdwijnt.”

 

Slappe reclamecode

De regels voor kinderreclame zijn opgenomen in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen en opgesteld door de industrie zelf. De Consumentenbond vindt die regels veel te slap. Combée: “Op verpakkingen mogen fabrikanten bijvoorbeeld altijd kinderreclame maken. En daar maken ze gretig gebruik van, zoals bij Cars Chocobars, Donald’s Chocoflippers en vlokken van Huisdiergeheimen. Daarnaast zitten er nog veel meer hiaten in de zelfregulering. Bijvoorbeeld te slappe voedingskundige criteria, waardoor fabrikanten gewoon reclame mogen maken voor producten met veel suiker of vet.”
Op de zogeheten Wall of Shame van de Consumentenbond staan tientallen voorbeelden van kindermarketing op verpakkingen. De Consumentenbond is partner in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding: een actief samenwerkingsverband dat de strijd aangaat tegen op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen.