De ‘Oscars’ van de promotionele productenbranche | PromZ

De ‘Oscars’ van de promotionele productenbranche

And the winners are…

Interimage is uitgeroepen tot Leverancier van het Jaar 2015. Het zilver is voor Robitex en het brons voor Compacon. De ‘Oscars’ van de promotionele productenbranche werden afgelopen woensdag 2 september uitgereikt tijdens een feestavond in de Jaarbeurs Utrecht.

class=mcnImage
vlnr Danielle Kaspers (Robitex), Miklos Markovits (Interimage), John Swaab (PromZ) en Ton Löbker (Compacon)
Die avond werden ook – voor de eerste keer – awards toegekend voor de Best Online Performance voor internetleveranciers van promotionele producten. In die categorie is het goud voor Pinkcube, zilver voor IGO Post en brons voor MultiGift.
class=mcnImage
vlnr Dennis Verlijsdonk (IGO-POST), Dennis Leusveld (Pinkcube), Paul Visser (Multigift), Edwin Kats (Pinkcube)
Professionals
De Leverancier van het Jaar is een onderscheiding die PromZ Magazine in 2003 in het leven riep, een jaarlijkse prijs voor de ‘outstanding performance’ van een leverancier van premiums en relatiegeschenken. Brancheorganisatie PPP ondersteunt de award.
De genomineerde leveranciers zijn een voorbeeld voor de vele honderden bedrijven in Nederland die promotionele producten leveren. Er gaan vele honderden miljoenen euro’s om in de markt van premiums en relatiegeschenken. Zo’n markt verdient professionals met kennis van zaken. Ook in de promotionele productenbranche is een verschuiving gaande naar online. Naast de Leverancier van het Jaar heeft PromZ Magazine daarom nu dan ook het initiatief genomen voor de award Best Online Performance.
Opdrachtgevers
Een vakjury beoordeelde 15 genomineerde bedrijven in de categorie Leverancier van het Jaar en 10 internetleveranciers in de categorie Best Online Performance. Ook opdrachtgevers konden hun stem uitbrengen op de full service leverancier en internetleverancier van hun keuze. Er zijn duizenden stemmen uitgebracht op de speciale stemsite die hiervoor in de lucht was. Robitex kreeg de meeste publieksstemmen, terwijl Premiumgids.nl de meeste stemmen oogstte in de categorie Best Online Performance.
De stemmen van de opdrachtgevers, evenals de stemmen van de toeleveranciers in de branche telden aanzienlijk mee in de uiteindelijke beoordeling. Maar het oordeel van de vakjury was – zoals altijd – doorslaggevend voor de einduitslag.
Close finish
Het was een close finish bij de full service leveranciers: de top-3 draaide om elkaar heen. Een kwestie van details, die net aan de ene of de andere kant wat meer gewicht in de schaal legden. Maar óók de 12 overige leveranciers die – niet voor niets – op de lijst van genomineerden stonden, komt lof toe. Dat waren BeGlobal, Bovi, Darpo, Gemaco, Hokra, IGO Post, Imhotep, Intercédé, ProComm, Van Helden, Webo Promotions en WOT-P. In de categorie online leveranciers waren de overige 7 Allgifts, Budgetgifts, Hiephiepkado, Maxilia, Premiumgids, Vanhelden en Zintuig.
Criteria
De jurering vond in een aantal rondes plaats. De laatste, beslissende sessie was op 18 augustus jl. Bij de full service leveranciers waren criteria als performance en communicatie richting opdrachtgever, vakkennis, persoonlijk contact en account management speerpunten. Bij internetleveranciers lag de focus op kwaliteit, functionaliteit, snelheid en assortiment en de positieve beeldvorming bij klanten van de verkoop van promotionele producten via het internet.
class=mcnImage
Prijswinnaars
Interimage, dat in 2008 ook winnaar werd en in eerdere jaren meermalen eervolle vermeldingen in de wacht sleepte bij deze verkiezing, was ook de winnaar in 2014. Robitex kreeg in 2014 ook een eervolle vermelding. Compacon werd eerder drie jaar achtereen de winnaar van de titel (2009, 2010 en 2011) en stond daarnaast ook vaak op het podium met een eervolle vermelding.

Interimage – goud
De jury: “Interimage staat al meer dan 25 jaar bekend om zijn innovativiteit, creativiteit professionaliteit en vakkennis, zeker op het gebied van custom made artikelen, maar ook waar het gaat om standaardartikelen. Interimage heeft een ‘outstanding performace’ en behoort tot de top van de leveranciers in Nederland. Het bedrijf werkt voor grote, gerenommeerde klanten. De gemiddelde Nederlander laat jaarlijks wel zo’n vijf producten van Interimage door de hand gaan, denk alleen al maar aan de promotionele producten voor spaaracties van supermarkten (voetbalacties bij Plus, en nu de PlusBricks) of grote A-merken als Douwe Egberts. Mede bedacht, geproduceerd en geleverd door Interimage.”

Robitex – zilver
De jury: “Robitex staat bekend als een leverancier met een aanstekelijke, enthousiaste uitstraling.  Het bedrijf weet klanten te verrassen, te boeien en te binden. Robitex wordt niet in de laatste plaats geprezen om zijn innovatie, website en online diensten. Robitex is een heel mooi visitekaartje voor het vak.”

Compacon – brons
De jury: “Compacon behoort al jaren tot de top van professionele leveranciers met een deskundig, servicegericht team aan medewerkers, dat succesvolle en effectieve acties voor een breed scala aan klanten ontwikkelt en verzorgt. Compacon wordt – ook door collega’s in de branche – gewaardeerd om zijn vakkennis en creativiteit. Het bedrijf is een ambassadeur voor het vak door zijn inzet voor verdere professionalisering, zowel binnen de branche als bij opdrachtgevers.”

Pinkcube – goud
De jury: “Het vak kijkt met respect naar Pinkcube en wat de oprichters en mensen achter dit bedrijf voor elkaar boksen. Pinkcube gelooft in kennis,  in focus en in specialisme. Sinds de oprichting in 2009 maken ze webwinkels waar ze trots op kunnen zijn. Inmiddels leveren ze promotieartikelen in de Benelux via 50 gespecialiseerde webshops met een assortiment van meer dan 20.000 producten. Een aanpak waarmee ze al jaren op rij heel hard groeien in vooral Nederland en België. Jury en klanten van Pinkcube prijzen o.a. het gebruiksgemak van de site, het assortiment en de snelheid van offreren en afhandelen.”

IGO Post – zilver
De jury: “IGO Post, al jaren een grote partij op het gebied van de verkoop van standaard promotionele producten via zijn catalogus, bewijst ook outstanding te zijn in online verkoop. Er is vooral lof voor het gebruiksgemak van de site, het design en alle andere belangrijke facetten die bepalend zijn voor succesvolle internetverkoop, maar in de online koers kan er nog een tandje worden bijgezet. Maar IGO Post is niet alleen ‘op papier’ een toonaangevende speler in de branche, maar zeker ook online.”

MultiGift – brons
De jury: “MultiGift is een hele solide, degelijke online leverancier, die in de promotionele productenbranche al jaren een voortrekkersrol vervult. MultiGift is een early adaptor en absoluut een partij die bij opdrachtgevers het aanzien van online verkoop van promotionele producten verhoogt, iets wat de vakjury zeer verheugt. MultiGift ziet die inspanning ook terug in een groeiend aantal loyale klanten.”