Jumbo ‘overdonderd’ door zijn premiumsucces | PromZ

Jumbo ‘overdonderd’ door zijn premiumsucces

Een succesvol premium dat binnen de kortste keren op is. Jumbo en Roy Donders kunnen ervan meepraten. Met het Juichpak sluiten ze aan in een lange rij. Hoe erg is het als op ook echt op is?

Die leuke giveaway blijkt opeens veel populairder dan je van tevoren had ingecalculeerd. Te weinig voorraad besteld. Dat Jumbo ‘overdonderd’ was door het succes van het Juichpak in de aanloop naar het WK voetbal, ligt nog vers in het geheugen. De joint promotion met ‘mister huispak’ Roy Donders leverde zelfs een excuuscommercial op. ‘Het is allemaal op. Sorry.’

Wuppies en Mini’s
Jumbo sluit aan in een lange rij van merken die een premium introduceerden dat in een mum van tijd niet meer leverbaar was. Albert Heijn had het met de wuppies, met de Disneyfiguren tijdens de AH Disneyweken en bij de Mini’s-Actie. Ook biscuitmerk Sultana weet ervan. Consumenten stonden in de rij bij de postkantoren om de poppen te kunnen kopen voor 4 actiezegels en 3,95 euro bijbetalen. Toen de voorraad eindig bleek, verschenen er klachten op internet; sommige mensen waren al maanden op hun pop aan het wachten, schreven ze.

Panklaar scenario
“Het scenario van wat er moet gebeuren als het op is, moet je panklaar hebben liggen”, zegt René Hendriks van bureau Aan Zee Retail. “Is een premium per ongeluk te succesvol en ben je daar onvoldoende op voorbereid, dan moet je opeens in actie komen. Als je dan pas gaat acteren, kan het zeker in de social media hard gaan met de negatieve berichten.”
Out-of-stocksituaties zijn een bron van ergernis voor veel klanten, stelt promotiedeskundige Ed van Eunen. “Natuurlijk moet je altijd ‘op is op’ communiceren bij promotionele acties. Maar je moet zoveel mogelijk vermijden dat zich zo’n situatie voordoet, want klanten vinden het niet leuk als ze niet krijgen wat ze dachten te krijgen.”

Meer over ‘op = op’ in PromZ Magazine nr 3, september 2014