Korting kan negatief uitpakken | PromZ

Korting kan negatief uitpakken

Korting moet zorgen voor meer verkopen. Maar het effect van kortingsacties is lang niet altijd positief. Een prijskorting kan zelfs tot gevolg hebben dat er juist minder producten worden verkocht. Dat hebben onderzoekers Fengyan Cai, Rajesh Bagchi and Dinesh Gauri aangetoond. Hun publicatie verscheen in de nieuwste editie van Journal of Consumer Research.
Consumenten zijn gevoelig voor kortingen. Het lijkt dan ook logisch dat een prijspromotie in de supermarkt de verkoop van een product stimuleert. Maar uit de studies van Cai, Bagchi en Gauri blijkt een belangrijk verschil tussen noodzakelijke en niet-noodzakelijke aankopen. Melk, yoghurt en sap vallen binnen de eerste categorie. Ook de aangeboden hoeveelheid speelt een rol bij de prijspromotie.

Minder verkopen
De onderzoekers analyseerden de data van 24 supermarkten in Amerika. Daaruit kwam naar voren dat een lage korting (van 10 procent of minder) bij niet-noodzakelijke producten als snoep en chips zorgt voor minder verkopen. Wordt de korting hoger, dan worden er meer artikelen verkocht. Bij producten die consumenten echt nodig hebben, stijgt het aantal verkopen juist altijd.

Goede deal
Met verdere experimentele studies werd het effect van prijskortingen op niet-noodzakelijke producten onderzocht. De onderzoekers onderzochten de stelling dat 10 procent korting op 5 plastic bordjes van 2,50 dollar in de ogen van consumenten niet aantrekkelijk is. Een zelfde korting op 50 bordjes – van 25 dollar voor 22,50 dollar – zou wel een goede deal zijn. De resultaten lieten zien dat dit inderdaad tot meer verkopen zou leiden.
De onderzoekers concluderen dat korting op noodzakelijke producten voor meer verkoop zal zorgen. Bij niet-essentiële producten zijn er risico’s verbonden aan prijskortingen. Een lage korting – van 10 procent of minder – beoordelen consumenten als onaantrekkelijk en zal daarom leiden tot minder verkoop.