Noma: premium verdubbelt donaties | PromZ

Noma: premium verdubbelt donaties

Een opvallende direct mailing van Noma in de brievenbus: een C4 enveloppe met daarin duidelijk méér dan een brief. Noma, een Belgische not for profit organisatie die zich inzet voor patiënten in Afrika die leiden aan een noma-infectie, vroeg daarin aandacht én een donatie voor die ziekte. Als dank voor de steun stuurde men in die brief alvast een boodschappentas en adresetiketten mee.

 

De actie is ontwikkeld en uitgevoerd door DSC, Direct Social Communications, een dm-bureau dat gespecialiseerd is in fundraising via direct marketingtechnieken. Ludo Longin (directeur DSC) zegt dat het een copy-paste is van acties die die organisatie al eerder met goede resultaten in Oostenrijk en Duitsland gedaan heeft. “We hebben in mei een test gedaan en dat was een succes,” aldus Longin. “Eind augustus hebben we die op een oplage van 200.000 uitgerold.”

 

Kracht van het premium

Wat is de kracht van zo’n item? Is het de bobbel in de enveloppe? Is het een beetje schuldgevoel (‘ik heb iets gekregen en doe daarom iets terug)? Allebei, zegt Longin. “Het feit dat de enveloppe een bepaalde dikte heeft, valt op tussen de andere en dunnere enveloppen. De ‘open’rate is dan hoger. Nieuwsgierigheid is ook een belangrijk element. Longin zegt dat men in het najaar nog een mailing met die tas zal doen. “Het toevoegen van een premium is interessant. Dat verdubbelt de donaties. Het is dus de investering méér dan waard.”
Zie ook www.promobiss.be