Met promotioneel textiel, ofwel uw ‘eigen’ kledinglijn, heeft u een effectief instrument in handen om merknaam, logo en identiteit van uw bedrijf zichtbaar te maken. Effectief, zeker in tijden waarin het steeds moeilijker wordt om je van de concurrentie te onderscheiden in prijs en product en om op te vallen in de overkill aan reclame-uitingen.
Kleding, en ook accessoires zoals strandlakens, caps, bandana’s en pareo’s, hebben zich ontwikkeld tot volwaardige tools voor imagoversterking en communicatie met consumenten, en het verstevigen van de band met klanten en eigen medewerkers.
Promotioneel textiel, waar moet je aan denken?:
1. Voor wie is de kleding vooral bedoeld? Voor de eigen medewerkers, voor relaties of voor beide groepen?
2. Is de kleding vooral bedoeld voor de vrije tijd of om in te sporten? Kleding voor de vrije tijd moet goed zitten en leuk staan. Sportkleding ook, maar heeft andere prioriteiten: dat moet bijvoorbeeld wind- of waterdicht zijn, goed vocht opnemen, ademen, meerekken etcetera. Wordt het intensief gebruikt? Vraag advies aan uw leverancier.
3. Om welke aantallen gaat het (om een en ander betaalbaar te houden moet er wel sprake zijn van enige omvang in aantallen relaties en/of medewerkers, uw leverancier kan dat met u doornemen).
4. Welke uitstraling wilt u? Welke (huis)kleuren zijn voor u belangrijk?
5. Kiest u voor merkloze kleding, of voor een promotioneel merk of een retailmerk? Inventariseer samen met uw leverancier de mogelijkheden en de voor- en nadelen.
6. Last but not least: levertijd.
Meer checklists in PromZ Magazine nr 2, de uitgave met veel aandacht voor promotioneel textiel en leveranciers ervan.