Zo behaal jij succes met jouw relatiegeschenk | PromZ
relatiegeschenken-giftcampaign

Zo behaal jij succes met jouw relatiegeschenk

Vrijwel iedere ondernemer heeft er ooit over nagedacht; het uitdelen van relatiegeschenken. Hiermee kun je veel voordelen behalen, mits je het goed aanpakt. Het ene geschenk is het andere niet. De lijn tussen een succesvol geschenk of een flop is flinterdun. Hoe voorkom je dat het item door de ontvanger als routineus wordt gezien en in de la – of erger nog – in de prullenbak verdwijnt?

Je weet ongetwijfeld wat een relatiegeschenk is en mogelijk heb je er ooit eentje cadeau gedaan of ontvangen. Het doel van het geven van een relatiegeschenk kan natuurlijk verschillen. Hij kan onderdeel zijn van je personeelspakket, een marketingplan, of een communicatie- of PR-doel. Welk doel het geschenk ook dient, als je het goed aanpakt kunnen relatiegeschenken één van de meest effectieve communicatiemiddelen zijn. Gift Campaign gaat je daar vandaag bij helpen in deze blogpost.

 

Stel jezelf de volgende cruciale vragen

Alvorens je gaat investeren in relatiegeschenken dien je jezelf de volgende  vraag te stellen: ¨past het geschenk?¨. Deze vraag klinkt vrij abstract en roept waarschijnlijk een tegenvraag op; ¨past het geschenk… bij wat?¨. We raden daarom aan om deze vraag op te splitsen in de volgende subvragen:

  • Past het relatiegeschenk bij mijn aanbod?
  • Past het geschenk bij mijn relatie?
  • Is het relatiegeschenk passend binnen de onderlinge relatie?
  • Past het relatiegeschenk bij mijn  marketing- en communicatiedoelen?
  • Past het relatiegeschenk bij mijn aanbod?
    Om antwoord te kunnen formuleren op deze vraag dien je goed voor ogen te hebben wat jouw aanbod is. Dit weet jij als de beste. Blijf qua relatiegeschenk zo dicht mogelijk bij jouw eigen core business. Zo is het geschenk een stuk persoonlijker en begrijpt de ontvanger ook waarom deze van jou afkomt. Een simpel voorbeeld: een autodealer die een nieuwe auto verkoopt roept waarschijnlijk vraagtekens op bij zijn klant wanneer deze een lippenbalsem met logo uitdeelt als geschenk. Een sleutelhanger daarentegen is dan wel weer logisch en passend.
  • Past het geschenk bij mijn relatie?
    Deze vraag klinkt als een open deur, toch gaan veel bedrijven hier de mist in. Voorkom dat je slechts een item geeft puur om het geven. Hiermee sla je de plank bij de zakenrelatie eerder mis dan netjes vast aan de muur; precies daar waar jouw relatiegeschenk behoort te pronken! Leef je daarom goed in, in je doelgroep. Punten waar je over na kunt denken zijn:
  1. Hoe gaat de ontvanger het product gebruiken? Is dit dagelijks (zoals drinkflessen of rugzakken) of juist gebonden aan specifieke feestdagen of seizoenen in het jaar (zoals een koeltas of een warme winterdeken)?
  2. Hoe gaat jouw doelgroep het product gebruiken? Is het item bijvoorbeeld praktisch van aard? Levert het artikel meer efficiëntie op tijdens het werken? Geeft het relatiegeschenk juist ontspanning buiten de werkuren?
  3. Kan het artikel als verlengstuk dienen van jouw product of service? Zoals de eerder genoemde sleutelhanger die een autodealer kan geven aan een (nieuwe) klant bij de verkoop van een auto.
  4. Hoe lang wordt het relatiegeschenk bewaard? Uit een grootschalig onderzoek in Amerika blijkt bijvoorbeeld dat 87% van de ontvangers van een powerbank claimen het product te bewaren omdat ze deze als nuttig beschouwen. Daarnaast geeft 83% van de consumenten aan paraplu´s te willen bewaren vanwege hun functionaliteit (Global Advertising Specialties Impressions Study, 2016). Denk dus goed na over of het item dat je wil gaan geven daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor de ontvanger en echt gebruikt gaat worden.
  5. Is het geschenk passend binnen de onderlinge relatie? Binnen zakelijke relaties die je hebt, kun je een onderscheid maken in hoe diepgaand de band is. Afhankelijk daarvan kun je een meer persoonlijk relatiegeschenk geven. Bijvoorbeeld aan een personeelslid of zakenpartner met wie je al 10 jaar zaken doet.
  • Voegt het relatiegeschenk wat toe aan de marketing- en communicatiedoelen?
    Welk doel moet het relatiegeschenk uiteindelijk dienen? Laten we naar diverse opties kijken:
  1. Wil je de spontane naamsbekendheid bij nieuwe relaties vergroten? Ook met een relatiegeschenk van een lager budget kun je gemakkelijk veel potentiële klanten bereiken. Budgetvriendelijke items als bedrukte pennen zijn bijvoorbeeld goed geschikt. Je kunt hier je logo op afdrukken samen met jouw telefoonnummer of een link naar je website. Op deze manier bied je de ontvanger ook direct een optie om met jou in contact te komen. Probeer er wel voor te waken dat het geschenk niet té goedkoop overkomt en dat deze wel functioneel blijft voor de ontvanger. Anders gaat deze het item misschien weggooien en bereik je niet het gewenste doel.
  2. Wellicht wil je het contact weer aanhalen of merkbinding bij je klanten verhogen. Een slimme zet, want uit diverse onderzoeken blijkt dat investeren in je bestaande klant goedkoper is dan het aantrekken van nieuwe klanten. Daarnaast spendeert een bestaande klant gemiddeld 67% meer dan een nieuwe klant. Om merkbinding te genereren is een iets duurder relatiegeschenk vaak effectief. Je verbindt je merk immers aan het product, dus je wilt dat deze van kwaliteit is. Zorg ook dat je logo goed zichtbaar is!
  3. Moet het relatiegeschenk juist voor klantenbinding zorgen? Dan is een luxe geschenk gepast. Om het nog persoonlijker te maken kun je het item bedrukken met zowel jouw logo als de naam van de klant. Hierdoor voelt deze zich nog meer gewaardeerd. Laat het logo vooral wat kleiner bedrukken, het relatiegeschenk dient hier immers als cadeau en niet zozeer als promotie.
  4. Relatiegeschenken zijn ook geschikt om intern toe te passen binnen jouw onderneming. Een populair moment in het jaar is tijdens de feestdagen, waarin je wellicht een personeel kerstpakket wil uitdelen. Maar ook gedurende de rest van het jaar zijn relatiegeschenken prima toe te passen. Bijvoorbeeld voor functioneel, dagelijks gebruik. Populair zijn de (laptop)rugzakken, waterflessen, muismatten en usb sticks. Zorg dat je bedrijfskleuren en logo goed zichtbaar zijn. Zo voelt je werknemer zich extra verbonden met jou en maakt hij of zij onbewust reclame wanneer deze op straat loopt met bijvoorbeeld een van jouw zakelijke rugzakken. Het geven van relatiegeschenken aan je personeel kan ervoor zorgen dat zij ambassadeurs worden van jouw bedrijf. Dit kan weer positieve mond-tot-mond reclame creëren met de daarbij behorende voordelen. Zo kan dit een besparing op wervingskosten opleveren wanneer er nieuw personeel aangetrokken moet worden.

 

Het bedrukken van een relatiegeschenk; hier moet je op letten

Wanneer je een geschenk uitdeelt, is het wijs deze te bedrukken met jouw logo. Zo wordt jouw geschenk een stuk persoonlijker. Daarnaast zorgt dit voor een top of mind positie bij de ontvanger. Iedere keer als deze de gift ziet met jouw logo wordt hij weer aan je herinnert. We begrijpen dat het bedrukken van een relatiegeschenk niet alledaagse kost voor iedere ondernemer is. Wij als leverancier helpen je dan ook graag bij dit vraagstuk.

1) Welk product wil je precies printen? Is dit een metalen sleutelhanger, een houten snijplank, een tas of juist een waterfles van roestvrij staal? De druktechniek die het meest geschikt is, is afhankelijk van het product

2) Wat wil je precies op het product bedrukken? Dit kan bijvoorbeeld je logo of slogan zijn, maar ook een URL van je website, je e-mail of een mooie afbeelding. Wanneer je een grotere bedrukking of meer informatie wil plaatsen op een relatiegeschenk, adviseren we je  een product te kiezen met een grotere drukpositie. Logischerwijs komt een logo met website, adres en contactgegevens vaak niet mooi tot zijn recht op een kleine pen.

3) Uit hoeveel kleuren bestaat je print? Wanneer dit om slechts één of twee kleuren gaat, is dit vaak voordeliger. Vraag jezelf dus af of je je budget liever uitgeeft aan het product zelf of aan de print. Bestaat je afdruk namelijk uit meerdere kleuren, dan is full colour meer geschikt. Dit is wel duurder.

4) Tot slot; hoe duurzaam moet de print zijn? Zo zijn niet alle prints geschikt voor de vaatwasser, iets waar je op bij kunt letten wanneer je bijvoorbeeld mokken laat bedrukken. Of bij sleutelhangers bijvoorbeeld, kan een lasergravure zorgen voor een duurzaam resultaat waarbij je logo jarenlang mooi blijft.

 

Welke druktechnieken zijn er?

Er zijn onwijs veel druktechnieken te onderscheiden en niet iedere techniek is geschikt voor elk product. Laten we de meest populaire druktechnieken bekijken:

Tampondruk
Bij deze techniek wordt jouw logo of afbeelding met een rubberen stempel (tampon) op een product aangebracht.  Dit zijn de voor- en nadelen op een rijtje

???? Deze techniek is goedkoop
???? De productietijd is vaak snel
????Je kunt tampondruk voor van alles  inzetten. Dus bij de meeste producten is tampondruk één van de opties.

????De afdruk kan vervagen bij veelvuldig gebruik.
???? Tampondruk is niet geschikt voor grote druk oppervlaktes.
????Tampondruk is niet geschikt voor full colour afbeeldingen en logo´s
???? Bestaat jouw logo uit meerdere kleuren, dan kan het een relatief dure techniek zijn. Voor iedere kleur is namelijk een aparte druk nodig.

Zeefdruk
De inkt wordt door een zeef geperst met een rakel, hiermee kun je zeer gedetailleerde afbeeldingen reproduceren.

???? Dit is een goedkope techniek
???? De productietijd is vaak snel
???? Deze techniek is zeer geschikt voor het bedrukken van stoffen (zoals tassen)
???? Je kunt met deze techniek ook grotere bedrukkingen realiseren
???? Ook inzetbaar om rondom te drukken zoals bijvoorbeeld op flessen of pennen

???? De dekking is niet altijd even goed. Donkere stoffen kunnen invloed hebben op de kleur van de bedrukking
???? Minder geschikt voor full color afbeelding
???? Voor iedere kleur is een aparte druk nodig, dus logo´s of afbeeldingen met meerdere kleuren zijn duurder

Transferdruk
Deze techniek wordt veel toegepast bij textiel, zoals T-shirts of paraplu´s. De voor- en nadelen zijn;

???? Zeer hoge kwaliteit. Door het logo eerst op een transfer ondergrond te drukken, hebben de kleuren van het product geen invloed op het eindresultaat. Dus ideaal als je heel nauwkeurig  de juiste PMS kleur wil drukken.
???? Je hebt ook  digitale transferdruk, ideaal voor full colour bedrukkingen

???? Deze techniek is duurder als bijvoorbeeld tampon- of zeefdruk.
???? Minder geschikt voor zeer ingewikkelde vormen

Lasergravure
Met deze methode wordt het ontwerp in het artikel gegraveerd middels een computergestuurde laser.

???? Deze techniek geeft een elegante uitstraling. Ideaal voor bijvoorbeeld pennen.
???? Heeft een gunstige prijs-kwaliteit verhouding
???? Hij maakt individueel bedrukken mogelijk, bijvoorbeeld wanneer je de naam van een werknemer of klant wil bedrukken.

???? Alleen geschikt voor bepaalde materialen zoals: hout, metaal, leer, etc.
???? Bij lasergravure worden geen kleuren gebruikt je kunt dus niet in meerdere kleuren printen. De kleur van de print hang af van het materiaal van het product.

Digitaal drukwerk
Hierbij wordt jouw logo direct (digitaal) doorgezet naar de printer die het product bedrukt. De techniek is vergelijkbaar met de printer die bij je thuis of op kantoor staat.

???? Deze techniek is perfect voor full color bedrukkingen en zie je veel bij tassen.
???? Hij maakt individueel bedrukken mogelijk, bijvoorbeeld wanneer je de naam van een werknemer of klant wil bedrukken
???? Digitaal drukwerk is vaak ook geschikt voor rondom bedrukkingen. Zoals voor flessen.

???? Alleen als je logo uit meerdere kleuren bestaan is dit een budgetvriendelijke techniek. Anders is bijvoorbeeld tampon- of zeefdruk vaak voordeliger.
???? Niet geschikt voor het exact printen van PMS kleuren

Doming
Deze methode geeft een bijzonder 3D effect. Je maakt namelijk gebruik van een transparante epoxy harslaag. Dit geeft een doorzichtige bolling. Je ziet dit veel voorkomen bij bijvoorbeeld sleutelhangers.

???? Geschikt voor full color bedrukkingen
???? De epoxy harslaag beschermt en vergroot de bedrukking
???? Ideaal voor relatiegeschenken met een klein druk oppervlakte

???? Niet geschikt voor grotere print oppervlaktes
???? De bedrukking is dikker en steekt uit. Het mooiste resultaat krijg je dan ook als het product speciaal is ontwikkeld voor doming en een verlaging of inkeping heeft om de doming op toe te passen.

Borduren
Tot slot is borduren natuurlijk ook een populaire techniek, met name voor textiel.

???? Deze techniek geeft een zeer elegant resultaat
???? Borduren levert een duurzaam resultaat op, waarbij je logo jarenlang mooi blijft!

???? Het is een duurdere techniek dan eerder genoemde alternatieven
???? Borduren leent zich niet voor grotere prints.

 

De trends in 2021

Er heerst nog steeds een pandemie en dit heeft ook invloed op het soort relatiegeschenk dat nu populair is. Bij Gift Campaign hebben we de volgende 5 trends gesignaleerd:

  • Artikelen voor het thuiskantoor zijn populairder dan ooit tevoren. Voor veel bedrijven geldt nog steeds de regel dat thuiswerken de norm is. Om je personeelsleden zo goed mogelijk vanuit huis te laten werken is het belangrijk dat zij beschikken over de juiste artikelen. Zoals een goede muismat of computermuis, pennen en notitieboekjes om aantekeningen te maken, webcam covers, usb hubs en andere computer benodigdheden. Ook een rugzak en (thermos)bekers zijn geliefd. Deze items zijn ideaal om in een welkomstpakket voor nieuwe werknemers te stoppen. Op deze manier voelen zij zich direct verbonden met hun werkgever terwijl ze vanuit huis ingewerkt worden. Iets wat voor menig nieuwe medewerker best lastig is.
  • Duurzame relatiegeschenken worden meer en meer besteld. Zowel zakelijk als privé is duurzaamheid steeds belangrijker aan het worden. Veel bedrijven willen dan ook milieuvriendelijker ondernemen. Bijvoorbeeld vanwege intrinsieke motivatie, maar ook omdat dit gewaardeerd wordt door de klant; of dit nu B2C of B2B klanten zijn. Dit wordt bekrachtigd door onderzoeken. Zo blijkt uit een onderzoek van promovenda Arianne van der Wal en hoogleraar psychologie aan de Vrije Universiteit Mark van Vugt dat een bedrijf dat duurzame relatiegeschenken geeft een hogere status en betere reputatie krijgt in de ogen van de ontvanger. Een duurzaam product wordt als meer aantrekkelijk gezien (3%) en kwalitatief beter (6%) dan de conventionele tegenhanger. Naast dat duurzaamheid een trend is, is er ook een nieuwe wetgeving ontwikkeld. Vanaf 3 juli is er een verbod op plastic wegwerpproducten. Dit geldt bijvoorbeeld voor plastic bestek, bordjes, rietjes, watten- en roerstaafjes. Daarnaast is er statiegeld geïntroduceerd van €0,15 op kleine, plastic flesjes tot 1 liter. Hierdoor zien we een grote stijging in de verkoop van drink- en waterflessen als relatiegeschenk. Deze items zijn dagelijks te gebruiken en gaan jaren mee. Ook probeert de overheid het gebruik van wegwerp tassen terug te dringen. Hierdoor zijn tassen gemaakt van rPET (gerecycled materiaal) of organisch katoen een stuk populairder.
  • Zelf kweken en planten
    Over duurzaamheid gesproken; dit jaar zagen we veel relatiegeschenken op de markt verschijnen die 100% recyclebaar zijn. Denk aan notitieboekjes met zaadjes in de kaft. Zodra het boekje vol is kun je deze planten en groeit er een plant uit. Een unieke gift die ook nog eens heel leuk is. Dit fenomeen zien we ook terug bij bijvoorbeeld potloden. Ook de kruiden- en bloempotten zijn in 2021 volledig van hun ¨stoffige¨ imago afgestapt en hipper dan ooit om te geven.
  • Technische gadgets
    Een andere trend die we in 2021 terug zagen komen – en ongetwijfeld doorgaat in 2022 – is die van de technische gadgets met logo. Door de pandemie zijn we digitaal meer verbonden dan ooit tevoren. We zijn steeds handiger geworden in het gebruiken en besturen van apparaten en kunnen eigenlijk niet meer zonder. Populaire gadgets zijn bijvoorbeeld koptelefoons, powerbanks en de klassieke USB stick. Ook items als speakers zijn dit jaar gretig verkocht. Een relatiegeschenk die voor iedere doelgroep geschikt is. Je kunt hem zowel thuis als op kantoor gebruiken. Hierin is veel variatie. We zien met name een stijging in de populaire Bluetooth speakers waar we ook steeds vaker zien dat onze klanten kiezen voor een bekend merk zoals bijvoorbeeld JBL of Sony.
  • Corona producten
    Tot slot zijn ook in 2021 de beschermende producten tegen corona en andere virussen gretig besteld. Van de chirurgische en FFP2 mondkapjes tot aan de stoffen mondkapjes met logo, desinfecterende handgels, antibacteriële pennen en tussenschermen; zeker nu zijn dit hele praktische relatiegeschenken. Of je nu binnen de detailhandel, horeca, educatieve sector, B2B of B2C werkt: deze items zijn voor vrijwel iedere branche geschikt. Het liefst zien we deze trend in 2022 verdwijnen, maar zolang de pandemie voortduurt verwachten wij dat we haar meenemen het nieuwe jaar in.

 

Bronnen:
Global Advertising Specialties Impressions Study, 2016. Advertising Specialties Institute.