Willem Lageweg (MVO Nederland): ‘Kies offensief voor duurzaam’ | PromZ

Willem Lageweg (MVO Nederland): ‘Kies offensief voor duurzaam’

Volgens Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland, mogen opdrachtgevers best wat meer kracht bijzetten om hun bedoelingen op het vlak van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) waar te maken.

Uit onderzoek blijkt dat ruim twee derde van de bedrijven in Nederland aan MVO doet. In de meeste gevallen gaat het om bescheiden activiteiten in de sfeer van afvalscheiding en energiebesparing. Maar onder maatschappelijk verantwoord ondernemen vallen echter ook zaken als duurzame producten, het respecteren van mensenrechten en arbeidsomstandigheden in de productieketen en een leefbaar loon voor de medewerkers ver weg. “Meer bedrijven zouden deze onderwerpen met ambitie moeten oppakken,” vindt Lageweg.

Verhaal
Pofessionals moeten ook serieuzer omgaan met de inkoop van promotionele producten uit verre landen, vindt Lageweg. “Gun de producent en je leverancier iets meer tijd. Als je de inkoop beter plant, sluit je bepaalde risico’s al uit en kun je vaak ook prijstechnisch beter uit zijn.” Hij zegt ook: “Duurzame promotionele producten geven premiumacties extra attentie. Je kunt je er nu nog mee onderscheiden. Ga offensief voor duurzaam. Creëer een verhaal om je promotie. Kijk naar de marketingtrends in de textiel- of foodsector. Daar gaat het ook steeds meer om het verhaal erachter. Zeg dat er eerlijke lonen worden betaald, dat de mensen in veilige omstandigheden werken enzovoort. Mensen moeten een goed gevoel overhouden aan jouw premiumactie,” aldus Lageweg.

Lees het hele interview met Willem Lageweg in PromZ Magazine nr 2, die eind juni uitkomt.