WK-inhaker Intersport meest gewaardeerd | PromZ

WK-inhaker Intersport meest gewaardeerd

De WK-inhaakacties van Jumbo en Albert Heijn zijn het meest bekend, maar de bescheiden inhaker van Intersport, Balls for Brasil, wordt door de Nederlandse consument het meest gewaardeerd.
Dit blijkt uit de Oranje Barometer, een online onderzoek dat marktonderzoekbureau Trendbox in samenwerking met activatiebureau Activate&Co heeft uitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van n=600 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Het stevig ondersteunen van inhaakcampagnes loont doorgaans, zo blijkt ook uit de bekendheidsscores van de verschillende campagnes rond het WK voetbal in Brazilië. Het Juichpak van Jumbo en de Hup Holland Hamsters van AH zijn bij de consument met 80% verreweg het meest bekend. De bijbehorende commercials waren voor de gemiddelde tv-kijker dan ook nauwelijks te missen. Hoog is ook de score van Bavaria’s HolánDress (62%). Duidelijk bekender dan gemiddeld zijn eveneens Lidl’s Je WK start bij Lidl, de Toi Toi Tooi van Plus en de WK Aftrapweken van Mediamarkt, aldus het onderzoek.

Balls for Brasil
Ondanks al dat mediageweld wordt de veel minder bekende WK actie van Intersport, Balls for Brasil, door de consument het meest gewaardeerd. Bij inlevering van een oude voetbal kreeg men bij deze sportketen een voucher à € 5,- voor een nieuwe bal plus een donatie van € 1,- aan More2Win, een organisatie die kinderen in de favelas ook de kans wil bieden om te sporten. De inhaker is kraakhelder en volstrekt transparant, en de link met het goede doel (voetballen voor arme kinderen faciliteren) op de ‘plaats delict’ (de favelas) maakt hem rond & af. Een respondent verwoordde het mooi: Nu winnen die mensen die nooit winnen.

De Hup Holland Hamsters van Albert Heijn staan op de tweede plaats in de ranglijst van meest gewaardeerde acties. Op de derde plaats staat de grappige M-ball, die simpelweg gratis verkrijgbaar was bij twee verpakkingen M&M’s.
In het speciale zomernummer van PromZ Magazine, dat binnenkort verschijnt, gaat columnist Kees-Jan Rozestraten in op het succes van de M&M’s Peanut Ball.

Bierbrouwers dominant in top-10
Gewoontegetrouw zijn bierbrouwers dominant in de top-10 van meest gewaardeerde WK activaties. Zo ook nu: Bavaria met de HolánDress, Heineken met de #sambaselfie, Jupiler met het gratis supportersshirt en Grolsch met zijn minibar worden alle goed gewaardeerd. De verschillen tussen deze vier acties zijn bepaald groter dan de overeenkomsten, maar bier en voetbal kijken zijn nog steeds onlosmakelijk met elkaar verbonden. En daar horen dus goed gewaardeerde activaties bij, zelfs als dat variaties zijn op al langer bekende thema’s, blijkt uit de gegevens.

Plus en Jumbo buiten de top-10
Opvallend afwezig in deze lijst zijn de Toi Toi Tooi van Plus en het Juichpak van Jumbo. Beide acties hebben een duidelijke vaste kern van fans, maar polariseren door hun campagnedragers ook meer dan de meeste andere inhakers. En dat verklaart hun gemiddeld genomen lagere posities. Daarnaast reageert bij het Juichpak een aanzienlijk deel van de consumenten teleurgesteld op het feit dat het pak al zo snel was uitverkocht. Zo kan succes zich ook tegen je keren, aldus onderzoeker Frank de Bruin van Activate&Co.