“Als RAI zijn we voor het Nederlandse publiek minder iconisch dan vroeger, maar dat komt omdat we tegenwoordig meer een B2B- dan een B2C-gebouw zijn”, vertelt Van der Heijden. “Publieks- evenementen, niet zijnde festivals, hebben het zwaar. Hoewel RAI natuurlijk staat voor Rijwiel Automobiel Industrie, hebben we tegenwoordig vrijwel geen beurs meer met wielen. De evenementen die we nog wel hebben, zoals IBC en het Cardiologencongres, zeggen de gemiddelde Amsterdammer helemaal niets. Daaromwillen we in onze ontwikkelingsplannen iets terugdoen voor de stad, onder meer door extra ruimte voor groen en verbetering van de verblijfsfunctie van het Europaplein. Met wat we nu hebben, spelen we Champions League in onze branche en die positie willen we uiteraard behouden. Natuurlijk concurreer je een beetje met elkaar, maar ik vind het persoonlijk geweldig dat Ahoy gewoon een congresfunctie heeft toegevoegd. Dat is alleen maar goed voor Nederland als zakelijke bestemming. Hoe hoger we op die congres-ranking staan, hoe beter.” Terugverende vakbeurzen Tijdens corona was de RAI zo’n zevenhonderd dagen dicht. “Na de reorganisatie in 2020 was het een tijdlang aanmodderen”, erkent Van der Heijden. “Dat trekt een zware wissel op alle medewerkers. Nu alles weer open is, zie je dat zeker internationale vakbeurzen weer heel goed terugveren. Je merkt wel dat de A-merken overblijven en de B-merken het zwaar hebben. Mensenmaken keuzes: ze gaan niet meer zo snel drie keer naar een soortgelijke B2B-beurs.” Zelf beheert de RAI dertien vaktitels, die de toon zetten op vakgebieden zoals mobiliteit, marine-equipment, tuinbouw- en watertechnologie. “Om die goede basis te verbreden is het belangrijk om nieuwe proposities te ontwikkelen”, zegt Van der Heijden. “Concepten waarmee je echt de nu de RAI betreft danwel CLC-Vecta – plus elk ander bedrijf in de eventbranche. “Voor ons als RAI geldt dat we modulaire en circulaire standbouw echt willen omarmen. We willen het eenvoudiger. Je gaat straks geen stand meer meenemen uit Polen. In de praktijk zijn de kleine stands vaak modulair, maar waarom zou dat niet ook kunnen gelden voor de grotere beursstands? Dat scheelt zo ontzettend veel afval en transport: een hele hal met uniforme standbouw betekent net zo veel vrachtwagens aan materiaal als één ‘kasteelstand’ in diezelfde hal. Het is tijd om de hele logistiek te hervormen, onder meer door duur- zame eisen te stellen aan beursstands. Ik durf te voorspellen dat binnen een paar jaar 70 tot 80 procent van de stands modulair wordt gebouwd. Als ik zelf een standbouwbedrijf had, zou ik met abonnementsvormen komen voor herbruikbare stands. Wellicht bestaat dat al. Verandering gaat langzaam, maar de corona-, energie- en ook stikstofdiscussie gaat wel echt helpen om als sector knopen door te hakken over duurzaamheid.” Lees het complete interview online: bit.ly/rai-bart Alsof hij het bij RAI Amsterdam al niet druk genoeg heeft, werd Director Clients Bart van der Heijden vlak voor de zomer ook nog eens verkozen tot voorzitter van brancheorganisatie CLC-Vecta. In beide functies rolt hij van de ene crisis in de andere. “A-merken blijven over, B-merken worstelen ” Bart van der Heijden RAI AMSTERDaM Watis de toekomstvan beurzen? Expovisie spreekt zes venue-directeuren over kansen en bedreigingen voor de eventbranche De grote beurscomplexen kregen de afgelopen tijd harde klappen, maar blijven strijdbaar. Expovisie maakte een rondje langs de velden en sprak zes directeuren vol zorgen én ambities. Hoe zien zij de toekomst van de beurzenwereld? WAT I S DE TOEKOMST VAN BEURZEN? Tekst: Jeroen Mirck Foto’s: Serge Ligtenberg diepte in kunt om de doelgroep het hele jaar door aan je te kunnen binden met relevante content. Zo’n community bouwen kan de ene beurs beter dan de andere. Vakbeurzen lijken zich hiervoor vaak beter te lenen dan publieksbeurzen.” Circulaire beursstands Duurzaamheid is een thema dat voor Van der Heijden bovenaan elke agenda moet staan, of het www.expovisie.nl 9 8

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5