“Ik geloof erin dat we terugkomen op het oude niveau van 2019”, zegt Hutten. “Inmiddels hebben we niet alleen meer te maken met de impact van corona, dus is de vraag natuurlijk ook hoe de consument omgaat met de huidige economische crisis én in welke mate dit gaat overslaan naar onze sector. Dat verschilt natuurlijk per branche. Zo kan de bouwsector de vraag niet aan en slaan veel bouwbedrijven om die reden de deelname aan vakbeurzen even een jaartje over. Orderportefeuilles zitten overval en productinnovaties laten even op zich wachten. Om die reden zijn onze eigen Bouwrelatiedagen van de beurskalender afgehaald.” Klappen opvangen Volgens Hutten moet de wereld zich resetten. “Heb ik zorgen? Nee, ik vertrouw op ons brede portfolio. Onze internationale schaalgrootte helpt daar zeker ook bij. Zo kun je klappen in de ene branche opvangen met successen in andere branches. Dat brede portfolio was ook de kracht van de uitgeverijen waar ik hiervoor werkte.” Hutten onderschrijft het belang van digitale communicatie rondom beurzen en evenementen, maar benadrukt wel dat een schoenmaker bij zijn eigen leest moet blijven. “Als je op dat vlak een bepaalde rol wil pakken, moet je dat wel kunnen waarmaken. Daarom is het belangrijk om de juiste (media)partners te zoeken. Voor elk evenement moet je de aanvullende mogelijkheden van digitaal onderzoeken en daarin de juiste balans vinden. Wij bouwen community’s en dan werk je toe naar de climax. Dat is nog altijd een fysiek event. Wel kun je dankzij online events en platforms gedurende het jaar tussen twee beurzen contact houden met je klanten en de beleving verlengen.” Bezoekersdata Innovatie is belangrijk voor Easyfairs, al is volgens Hutten vaak sprake van het beter benutten van bestaande kanalen. “Zo hebben wij het internationale concept EasyGo, bestaande uit smart-badges met voor elke bezoeker of exposant een eigen persoonlijke pagina online. Op die manier kun je veel meer doen met bezoekers- data. Wat ik zelf voor de toekomst heel spannend vind, is virtual reality. Dat doet nog altijd maar mondjesmaat zijn intrede op de beursvloer, maar wel steeds vaker in een zakelijke context. Het is eenmooie uitbreiding om je als bedrijf te presenteren, mits het relevant is en past in het concept van een beurs of stand.” Lees het complete interview online: bit.ly/stefan-hutten Stefan Hutten Easyfairs XXXX De bestuurderscarrousel in beurzenland is flink in beweging. Stefan Hutten is de nieuwe Head of Region van Easyfairs in Nederland, als opvolger van de naar Jaarbeurs vertrokken Jeroen van Hooff. Hoe denkt deze mediaman over beurzen? ‘Ikvertrouw opons brede portfolio’ WAT I S DE TOEKOMST VAN BEURZEN? www.expovisie.nl 13 12

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5