“Ze zeggen wel eens dat je je uit een crisis moet investeren, dus dat hebben we gedaan”, lacht Jolanda Jansen. Niet helemaal bewust, want het eind 2020 geopende Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) was natuurlijk al lang in aanbouw toen een klein jaar eerder de pandemie uitbrak in ons land. Het congresgebouw en de nieuwe muziekzaal RTM Stage stonden vervolgens goeddeels een jaar leeg, maar zijn inmiddels volop in gebruik. “Het acquireren van congressen is gewoon doorgegaan, want zoiets heeft een doorlooptijd van vier tot acht jaar”, schetst Jansen. “Het enige dat we een tijdlang niet konden aanbieden, waren site-visits. Die bezichtigingen gingen online door. Er is zelfs een congresklant binnengehaald zonder dat die de locatie ooit heeft bezocht.” Eendracht in eventbranche De Ahoy-directeur liep voorop in de lobby richting het kabinet dat haar sector langdurig op slot gooide. “Die rol vervulde ik vooral omdat Ahoy de hele breedte van events onder één dak heeft: sport, cultuur en entertainment, maar ook de zakelijke markt. Wat ik heb geleerd is dat het in de politiek vaak gaat over beeldvorming, niet over ratio en inhoud. Dat is frustrerend, want je hoopt dat het over het grote bredere belang gaat.” Toch heeft de pandemie ook voor iets positiefs gezorgd: eendracht in de eventbranche. “Onze sector was voorheen veel te versnipperd om een luide stem te kunnen laten horen richting Den Haag”, constateert Jansen. “Tijdens de coronacrisis ontstonden twee elkaar versterkende partijen, die respectievelijk de zakelijke en publieksevenementen vertegenwoordigden. Het Eventplatform en de Alliantie van Evenementenbouwers. Hoe versnipperd de eventsector ook was, iedereen had hetzelfde belang.” Digitale events als add-on Dat de branche de afgelopen twee jaar is veranderd staat buiten kijf. “In de coronatijd is digitaal heel belangrijk geworden, ja, het was echt een zegen”, zegt Jansen. “We hebben er veel van geleerd. Toch is ‘live’ uiteindelijk altijd de basis. We blijven met elkaar afspreken, we willen elkaar Ahoy-directeur Jolanda Jansen wil graag vooruitkijken naar nieuwe kansen voor de event-industrie, maar de coronacrisis is voor haar nooit ver weg. Namens de branche lobbyde ze zich suf, maar de politiek luisterde slecht. Frustrerend, maar inmiddels draait ze met RotterdamAhoy weer op volle kracht. ‘Jemoet door een crisisheen kijken’ blijven ontmoeten. Dat is de essentie. Natuurlijk zijn er steeds meer congressen die ervoor kiezen om hun keynote-speaker te livestreamen voor wie er niet bij kan zijn, maar die digitale voorzieningen gelden toch vooral als ‘add-on’ om extra bereik te realiseren, met mensen die anders toch niet waren gekomen.” ‘Event-missionaris’ Live-communicatie heeft volgens Jansen een enorme maatschappelijke waarde, die niet altijd door iedereen wordt onderkend. “De spin-off van evenementen voor de lokale economie is enorm. Het is van belang om richting overheden onze economische meerwaarde aan te tonen. Ons maatschappelijke nut wordt nog steeds onderschat, al heeft de corona- lobby dat wel beter zichtbaar gemaakt. Als optimist zie ik dat als pure winst van de twee zware jaren die achter ons liggen.” Toch blijft er altijd werk aan de winkel voor ‘event-missionarissen’ zoals Jansen. “De live- communicatie moet duidelijk maken wat haar rol is naast de algemeen bekende massamedia”, zegt ze. “Online events zijn geen vervanging van live. Zelfs uitgevers van games, die in coronatijd als een dolle hebben gedraaid, benadrukken het belang van elkaar ontmoeten, want zo bouw je het best aan je community. Ook de metaverse kan die fysieke ontmoeting niet vervangen. Wel geloof ik in Augmented Reality als onderdeel van een evenement. Dat zag je bij het Songfestival in Ahoy: dankzij AR-technieken leek de Erasmusbrug echt de zaal in te komen. Dat effect was heel indrukwekkend. Denk ook aan de inzet van hologrammen, zoals bij de ABBA-concerten in Londen. Digitale technieken zijn geweldig als ondersteuning, maar ‘live’ blijft essentieel.” Lees het complete interview online: bit.ly/jolanda-jansen Jolanda Jansen ROTTERDAM Ahoy “Corona heeft juist versterkend gewerkt voor DE eventbranche ” WAT I S DE TOEKOMST VAN BEURZEN? www.expovisie.nl 15 14

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5