“Of het nu gaat om B2B of de consumentenmarkt, of het nu gaat om congressen of theater, je probeert bij voorkeur onderscheidend te zijn met eigen content”, stelt De Kok. “We hebben in de loop der jaren gebouwd aan een grote consumentendatabase en zijn veel meer een marketingmachine geworden. Dat moet ook wel als je een van de grootste theaters van Nederland moet vullen.” Koffertje vol voorstellingen Om de eigen conceptontwikkeling extra kracht te geven, zocht De Kok na zijn aantreden als relatieve buitenstaander de samenwerking met andere theaters van vergelijkbare omvang in de rest van het land. Dat mondde uit in de oprichting van de Theater Alliantie. “Ik wil niet afhankelijk zijn van de man die langskomt met een koffertje vol voorstellingen. Ik wil zelf aan de bal zijn.” De Kok kaart het aan omdat samenwerken aan concepten relevant is voor alle disciplines die in Martini- Plaza aan bod komen – waarbij die verschillende disciplines ook nog eens kunnen samenwerken. “Entertainment zit overal in, of het nu een congres, beurs of sport is. Ook voor zakelijke meetings ontwikkelen wij concepten. Dankzij onze toegevoegde waarde kunnen we daar steeds meer entertainment van maken.” Stoelverwarming Momenteel heeft De Kok andere zaken aan zijn hoofd, met name de energiekosten die schrikbarend zijn opgelopen. “Dat treft ons hard als grote locatie”, verzucht hij. “Een reguliere kostenstijging kun je nog wel doorberekenen aan de klant, maar met de verhogingen van nu kan dat echt niet meer. Daarom denken we na over goedkopere alternatieven, zoals vloer- of stoelverwarming.” MartiniPlaza is natuurlijk al lang bezig met een duurzaamheidsprogramma, maar de 1300 zonnepanelen op het dak van de accommodatie betalen zich nu nog niet voldoende uit. Multifunctionele kracht Spectaculair zijn de nieuwbouwplannen van MartiniPlaza. “Ons oorspronkelijke complex is uit 1969, dus is het hoog tijd om een nieuwe multifunctionele hal te bouwen”, zegt De Kok. “Onze multifunctionaliteit is onze kracht, maar dat willen we echt ‘plug & play’ aanbieden, waarbij het ombouwen van een hal een fluitje van een cent is. We zijn met de gemeente Groningen in overleg om ook echt aan gebiedsontwikkeling te gaan doen. Een beetje zoals de Jaarbeurs, ja. Sterker nog: voor de eerste schets hebben we hetzelfde bureau ingehuurd – en we werken met dezelfde projectmanager als Ahoy.” Lees het complete interview online: bit.ly/willemdekok Crisis maakt creatief, vindt directeur Willemde Kok van MartiniPlaza. Dat blijkt niet alleen uit de theatervoorstellingen in de multifunctionele Groninger eventlocatie, maar ook uit de eigen conceptontwikkeling voor klanten. ‘Wezijn eencreatieve marketing- machine’ WILLEM DE KOK MARTINI PLAZA “Ook zakelijke meetings hebben entertainment nodig ” WAT I S DE TOEKOMST VAN BEURZEN? www.expovisie.nl 17 16

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5