PREPARE now # ! RENTAL FURNITURE NEW STAFF, NEW STUFF, NEW POWER: WE ARE READY FOR THE SECOND HALF OF 2022 WWW.JMT.NL Metaverse is eenabstractie, maarmarketeers happenwel De metaverse houdt de gemoederen al een tijd bezig, maar wat gaat deze virtuele wereld nu werkelijk betekenen voor live communicatie? Volgens Gartner zal één op de tien openbare evenementen vanaf 2028 deelname aan de metaverse bieden. Amsterdamhuis- vestte dit jaar zelfs al een ‘meta-festival’. Toch blijft deze nieuwe wereld voor veel marketeers een black box. “De customer experience is nog wat beperkt.” ACHTERGROND Tekst: Jeroen Mirck Foto’s: Set Vexy Is de metaverse een hype? Niet als je het aan onderzoeksbureau Gartner vraagt. Het bedrijf dat befaamd is om zijn Hype Cycle probeert juist jaar na jaar de echte serieuze trends te onderscheiden van de tijdelijke bevliegingen. Marty Resnick, topanalist bij Gartner, sprak in september op het Gartner IT Symposium/Xpo in Australië over deze technologie. Hoewel de brede acceptatie van de metaverse volgens hemnog wel tien jaar op zich kan laten wachten, kunnen bedrijven er wel degelijk al iets mee doen. Zo verwacht Gartner dat 10 procent van alle publieksevenementen over pakweg zes jaar een virtuele wereld gaan koppelen. Metaverse-festival Een evenement dat echt diep in deze nieuwe wereld dook, was het MET AMS-festival vlak voor de zomer op het Westergasterrein in Amsterdam. Publicitair was deze bijeenkomst een schot in de roos, maar het antwoord wat je er als marketeer nou precies mee moet, nee, dat kwam eigenlijk niet. Of zoals de organisatie het na afloop omschreef: “Het gaat er niet om wat de metaverse ís, het gaat erom wat de metaverse kan betekenen voor je bedrijf of product en op welke manier je als merk binnen de metaverse waarde kan creëren voor de consument.” Een waarheid als een koe: zet eenmiddel pas in bij gebleken relevantie. “Het was onze doelstelling om de metaverse juist níet te gaan lopen duiden”, vertelt Peter Meere, mede-organisator vanMET AMS. “We wilden het vooral begrijpelijker en breder toegankelijk maken. Gaming en fashion zijn wellicht de Op het AMS festival in Amsterdamwerd de beleving van de metaverse verbeeld door producer Bart Veen (Bart.agency) en stage-designer Bart van Rooy www.expovisie.nl 29

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5