VOORWOORD Inhoud Klaarvoor de toekomst! 22 Exponieuws 27 Column Jacqueline Smit 33 Onderzoek: hoe staat de beurzen- markt ervoor? 35 Column Ernst Keyzer 36 Expofoto: groene standbouw 42 Analyse: De Beste Stuurlui 45 Expertpanel: hoe houden beurzen het hoofd boven water? 53 Column Oana Cipca 54 Beursagenda 66 Systeemoverzicht 69 Brancheberichten 73 Beurs in beeld 8 Zes venue-directeuren over de toekomst vande expobranche 29 Metaverse: kans of hype? 38 WaaromAFASklaar ismet beurzen 48 Duitse vakbeurzen maken inhaalslag 62 Wat exposanten kunnen leren van retail-expert RenéRepko Expovisie (najaar 2022) Jaargang 70, nummer 638 Vakblad voor exposant en beursmanager Oplage: 5500 exemplaren Uitgeverij: Zynchrone Media, Kuiperbergweg 50, 1101 AG Amsterdam Zuidoost (020) 567 38 08, expovisie@zynchrone.com www.expovisie.nl www.zynchrone.com Uitgever: Marcel den Hoed Redactie: Jeroen Mirck (hoofdredacteur) Medewerkers: Oana Cipca, De Beste Stuurlui, Gerard Guiking (Expofoto), Ernst Keyzer, Ed Langermans, Serge Ligtenberg, Set Vexy, Jacqueline Smit, Edwin Smulders Vormgeving: Zynchrone Studio Advertenties: sales@zynchrone.com Abonnementen: (020) 567 38 08, info@zynchrone.com Het zijn roerige tijden voor de beurzenbranche. Dat is des te meer reden om de kansen te grijpen die zich aandienen. Zo zitten wij in elk geval in de wedstrijd, als het nieuwe team van Expovisie. Met dit vakblad willen we wegblijven van het navelstaren dat al gauw op de loer ligt, ons transparanter opstellen en actief de dialoog opzoeken tussen vraag en aanbod. Door alle radicale veranderingen om ons heen is ook het vak flink aan het veranderen. Bedrijven hebben een versnelde digitalisering doorgemaakt, die geen bedreiging is maar juist een kans om beter en structureler contact te leggen met klanten. Tegelijk kan mede hierdoor ook merkontwikkeling een hoge vlucht nemen. Beursmerken hebben in deze grillige tijden een aangescherpte profilering nodig en ook exposanten moeten beter dan ooit nadenken over hun corporate branding - en hier ook zakelijk succes mee kunnen boeken. Expovisie wil de markt inspireren en alle partijen met elkaar in gesprek laten gaan. Dat doen wij in de eerste plaats door ons lezersbestand uit te breiden met een substantieel aantal eindbeslissers in de expobranche, zodat klanten ook deel kunnen nemen aan de dialoog over onze sector. Daarnaast gaan wij redactioneel meer aandacht besteden aan digitalisering en marketing. Zo vertelt digitaal expert Ernst Keyzer de branche in deze nieuwe Expovisie hoe technologie onze business (en dan met name onze database) écht beter kan maken en breekt media-prominent Jacqueline Smit een lans voor een dominante plek van beurzen en evenementen in de allesbepalende mediamix. Omdat wij geloven dat hiermee de resultaten van organisatoren én exposanten significant kunnen verbeteren. Daarom hebben we ook het anonieme collectief De Beste Stuurlui aangetrokken, dat de branche een kritische spiegel voorhoudt, met de beste bedoelingen. Wij zijn klaar voor de toekomst, jullie ook? Jeroen Mirck, hoofdredacteur Expovisie jeroen@zynchrone.com Colofon www.expovisie.nl 7 6

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5