De beurzenbranche staat te boek alsmannenwereld,maar dat beeld strookt niet met de werkelijkheid. Daarombestaat het wereldwijdeWomen in Exhibitions Network, opgericht door Oana Cipca van MECC Maastricht. Sinds deze zomer is er ook eenNederlandse afdeling. Nederland is de vierde chapter na de oprichting van afdelingen in Noord-Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het Nederlandse bestuur bestaat uit Natasja O’Connor (Head of Event & Exhibitor Success bij Jaarbeurs Utrecht), Cornelien Baijens (CCO van Easyfairs Netherlands), Marieke van Eijndhoven (Business Development Manager Libéma), Silvia Forroova (Director Commercial Product Manager bij Informa Markets) en de ook internationaal actieve Oana Cipca (Business Development Manager van MECC Maastricht). Nu de sector lijkt te zijn ontkomen aan de wurggreep van corona, is het vinden van gekwalificeerd personeel een enorme uitdaging. Vrouwen blijken in de beurzenbranche juist goed vertegenwoordigd in C-level posities, maar dat laat onverlet dat de zoektocht naar een nieuwe generatie toptalent in alle opzichten een uitdaging blijft. Het WIE-netwerk roept vrouwen én mannen uit de Nederlandse expomarkt op om op dit vlak samen te werken. “Wij willen onze HR-afdelingen helpen om deze business te promoten, bijvoorbeeld door gastlessen te geven op onderwijsinstellingen”, zegt O’Connor, voorzitter van WIE Nederland. “Die promotie is nodig omdat het een van de meest dynamische en opwindende industrieën is om in te werken.” EXPON I EUWS Women inExhibitions Network: ‘Wij zijn er voor vrouwen énmannen’ “Met onze app bieden we een betere customer journey”, zegt Aletta Kok, Chief Marketing & Digital Officer van de Jaarbeurs. “Bezoekers kunnen zich thuis al voorbereiden op hun beursbezoek en hun persoonlijke programma samenstellen. Tijdens de beurs ontvangen ze informatie over exposanten en worden ze verrast door de toepassing van games. Niet alleen voor bezoekers maar ook voor exposanten is de app van toegevoegde waarde. Zo kunnen exposanten in de app advertenties plaatsen, zijn ze door de plattegrond in de app goed vindbaar en kunnen ze leuke acties toevoegen. Met deze app besparen we op jaarbasis 600.000 papieren plattegronden.” Naast de Live App heeft Jaarbeurs afgelopen jaar onder meer een innovatieve opname- studio geopend voor de opname van webinars, talkshows en podcasts. Daarnaast biedt Jaarbeurs community- en netwerkplatforms aan waarbij het voor zowel bezoekers als exposanten mogelijk is om 365 dagen per jaar met elkaar te communiceren. Beurs-app vanJaarbeurs wint innovatieprijs Koninklijke Jaarbeurs Utrecht heeft de UFI Digital Innovation Award 2022 gewonnen voor de ontwikkeling van de Jaarbeurs Live-app. Met deze app bundelt de beursorganisatie verschillende functies, zoals ticketing, parkeren, indoor-navigatie, lokalemarketing en crowd control. “Ik ben overtuigd dat Anne en Matt de Easyfairs Group met succes gaan opstuwen richting de volgende fase van groei,” aldus Everard, die het bedrijf oprichtte in 2004. “In mijn nieuwe rol als chairman werk ik aan de visie en de strategische agenda van het bedrijf. Ook blijf ik een actieve rol spelen op het gebied van business development.” Anne Lafère werkt al sinds 1998 voor Artexis, het latere Easyfairs. Ze gaat aan de slag met de ambitieuze doelen van Easyfairs: herstel van het aantal bezoekers en exposanten, plus het lanceren van vijftien of meer nieuwe evenementen per jaar. Ook zal er worden ingezet op het aantrekken van events en talentvol personeel. Matt Benyon, sind 2009 aan boord bij Easyfairs, laat weten: “We gaan onze verantwoordelijkheden verdelen op basis van onze competenties. Mijn focus komt te liggen bij opbrengsten, groei- pijlers en overnames, terwijl Anne zich richt op talent, technologie, marketing, Environmental, Social & Governance (ESG) en customer experience.” Twee nieuwe CEO’s voorEasyfairs Group Easyfairs Group heeft twee nieuwe CEO’s: Anne Lafère enMatt Benyon. Zij vervangen oprichter Eric Everard die per direct de functie van chairman gaat bekleden. WIEInternationalSummit2023 DeNederlandse chapter vanWomen in Exhibitionswil netwerkmogelijkheden faciliteren, educatieve programma’s aanbieden en bovendien de allereersteWIE International Summit organiseren in2023. “Een internationaal evenement lanceren is iets datwe al een tijdjewilden gaan doen”, vertelt OanaCipca, de oprichter vanWIE International. “Devoorbereidingen zijn in volle gang.” Envoorwie denkt dat de activiteiten alleen bestemd zijnvoor vrouwen, zegt Cipca: “Deze community is het resultaat van een gezamenlijke inspanningvanvrouwelijke en mannelijke leiders in onze industrie.We zijn er dusvoormannen énvrouwen.” De industrie van live- communicatie moet met zijn tijd meegaan en kan veel leren van de ideeën van de nieuwe garde. Wat is hun visie op het vak en hoe kijken zijn aan tegen de laatste trends? Door tientallen top- talenten aan het woord te laten, wil Zynchrone Media met deze special de branche voorzien van verfrissende inzichten. Next Gen 2023 biedt een blik in de toekomst van ons vak en wordt een fascinerende inspiratiebron. Interesse in de commerciële mogelijkheden van deze special? Neem dan contact op met Marcel den Hoed: marcel@zynchrone.com Next Gen2023: wat vinden onze toekomstige vaktoppers? Wat kunnenwe leren van het toptalent in de beurzen- en eventbranche? Expovisie-uitgever ZynchroneMedia laat de volgende generatie vakspecialisten aan het woord in een speciale uitgave die eind dit jaar verschijnt: Next Gen 2023. www.expovisie.nl 23 22

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5