J A A R G A N G 7 0 | N U M M E R 6 3 8 | N A J A A R 2 0 2 2

LOXO® FRAMES Zlj N... LOXO® FRAMES: DUURZAAM, FLEXIBEL, GEEN INVESTERING, ONLINE BESTELLEN EN... OP VOORRAAD! LOXO International, Staarten 10a, 5281 PL Boxtel, The Netherlands, T +31 (0)85 7828588, info@loxo-international.com, www.loxo-international.com LOXO® is uw vertrouwde partner voor de verhuur van demontabele standbouw oplossingen van Aluvision. Met demontabele en herbruikbare wanden in combinatie met plaatmateriaal, doeken en stickers bieden wij flexibele oplossingen voor elk evenement. LOXO® verhuurt alleen: het bouwen van stands laten wij over aan onze opdrachtgevers. Altijd op voorraad Geen probleem: we leveren u extra frames uit voorraad. U hoeft dus geen investering te doen en geen frames op te slaan om toch over meer capaciteit te kunnen beschikken. LOXO® kan zowel voor korte als lange periodes worden ingezet – ook bij terugkerende projecten. Online bestellen LOXO® frames zijn snel en eenvoudig te bestellen via onze website. Met enkele klikken kiest u de benodigde materialen. Dankzij onze grote voorraad kunnen we altijd op korte termijn leveren. De bijpassende offerte sturen we u direct toe. Zo maken we het u makkelijk! Wilt u meer informatie over het online bestellen van LOXO® frames? Scan de QR-code, kijk op loxo-international.com of bel (0)85 782 85 88.

LOXO® FRAMES: DUURZAAM, FLEXIBEL, GEEN INVESTERING, ONLINE BESTELLEN EN... OP VOORRAAD! LOXO International, Staarten 10a, 5281 PL Boxtel, The Netherlands, T +31 (0)85 7828588, info@loxo-international.com, www.loxo-international.com LOXO® is uw vertrouwde partner voor de verhuur van demontabele standbouw oplossingen van Aluvision. Met demontabele en herbruikbare wanden in combinatie met plaatmateriaal, doeken en stickers bieden wij flexibele oplossingen voor elk evenement. LOXO® verhuurt alleen: het bouwen van stands laten wij over aan onze opdrachtgevers. Altijd op voorraad Geen probleem: we leveren u extra frames uit voorraad. U hoeft dus geen investering te doen en geen frames op te slaan om toch over meer capaciteit te kunnen beschikken. LOXO® kan zowel voor korte als lange periodes worden ingezet – ook bij terugkerende projecten. Online bestellen LOXO® frames zijn snel en eenvoudig te bestellen via onze website. Met enkele klikken kiest u de benodigde materialen. Dankzij onze grote voorraad kunnen we altijd op korte termijn leveren. De bijpassende offerte sturen we u direct toe. Zo maken we het u makkelijk! Wilt u meer informatie over het online bestellen van LOXO® frames? Scan de QR-code, kijk op loxo-international.com of bel (0)85 782 85 88. ZEER DUURZAAM, FLEXIBEL INZETBAAR, VRAGEN GEEN INVESTERING EN... ...Zlj N EENVOUDIG ONLINE TE BESTELLEN

VOORWOORD Inhoud Klaarvoor de toekomst! 22 Exponieuws 27 Column Jacqueline Smit 33 Onderzoek: hoe staat de beurzen- markt ervoor? 35 Column Ernst Keyzer 36 Expofoto: groene standbouw 42 Analyse: De Beste Stuurlui 45 Expertpanel: hoe houden beurzen het hoofd boven water? 53 Column Oana Cipca 54 Beursagenda 66 Systeemoverzicht 69 Brancheberichten 73 Beurs in beeld 8 Zes venue-directeuren over de toekomst vande expobranche 29 Metaverse: kans of hype? 38 WaaromAFASklaar ismet beurzen 48 Duitse vakbeurzen maken inhaalslag 62 Wat exposanten kunnen leren van retail-expert RenéRepko Expovisie (najaar 2022) Jaargang 70, nummer 638 Vakblad voor exposant en beursmanager Oplage: 5500 exemplaren Uitgeverij: Zynchrone Media, Kuiperbergweg 50, 1101 AG Amsterdam Zuidoost (020) 567 38 08, expovisie@zynchrone.com www.expovisie.nl www.zynchrone.com Uitgever: Marcel den Hoed Redactie: Jeroen Mirck (hoofdredacteur) Medewerkers: Oana Cipca, De Beste Stuurlui, Gerard Guiking (Expofoto), Ernst Keyzer, Ed Langermans, Serge Ligtenberg, Set Vexy, Jacqueline Smit, Edwin Smulders Vormgeving: Zynchrone Studio Advertenties: sales@zynchrone.com Abonnementen: (020) 567 38 08, info@zynchrone.com Het zijn roerige tijden voor de beurzenbranche. Dat is des te meer reden om de kansen te grijpen die zich aandienen. Zo zitten wij in elk geval in de wedstrijd, als het nieuwe team van Expovisie. Met dit vakblad willen we wegblijven van het navelstaren dat al gauw op de loer ligt, ons transparanter opstellen en actief de dialoog opzoeken tussen vraag en aanbod. Door alle radicale veranderingen om ons heen is ook het vak flink aan het veranderen. Bedrijven hebben een versnelde digitalisering doorgemaakt, die geen bedreiging is maar juist een kans om beter en structureler contact te leggen met klanten. Tegelijk kan mede hierdoor ook merkontwikkeling een hoge vlucht nemen. Beursmerken hebben in deze grillige tijden een aangescherpte profilering nodig en ook exposanten moeten beter dan ooit nadenken over hun corporate branding - en hier ook zakelijk succes mee kunnen boeken. Expovisie wil de markt inspireren en alle partijen met elkaar in gesprek laten gaan. Dat doen wij in de eerste plaats door ons lezersbestand uit te breiden met een substantieel aantal eindbeslissers in de expobranche, zodat klanten ook deel kunnen nemen aan de dialoog over onze sector. Daarnaast gaan wij redactioneel meer aandacht besteden aan digitalisering en marketing. Zo vertelt digitaal expert Ernst Keyzer de branche in deze nieuwe Expovisie hoe technologie onze business (en dan met name onze database) écht beter kan maken en breekt media-prominent Jacqueline Smit een lans voor een dominante plek van beurzen en evenementen in de allesbepalende mediamix. Omdat wij geloven dat hiermee de resultaten van organisatoren én exposanten significant kunnen verbeteren. Daarom hebben we ook het anonieme collectief De Beste Stuurlui aangetrokken, dat de branche een kritische spiegel voorhoudt, met de beste bedoelingen. Wij zijn klaar voor de toekomst, jullie ook? Jeroen Mirck, hoofdredacteur Expovisie jeroen@zynchrone.com Colofon www.expovisie.nl 7 6

• Draagbare vloer • Geen gereedschap nodig • Perfecte ontwerpen • Uniek voor kabels • Veiligheid Design Stand-On is een hoogwaardige, verhoogde vloer, die onze doelen voor duurzaamheid, minder arbeid vertegenwoordigen en nieuwe vloeroplossingen bieden! Voor de materialen hebben we ABS-kunststof gebruikt. Daarom kunnen wij het systeem aanbieden met 5 jaar garantie! Ook recyclen we de oude tegels door de bovenlaag te schuren zodat we weer nieuwe tegels kunnen maken. De basistegels hebben voldoende kanalen om de kabels in te voeren. Kabels met een doorsnede van 10 mm of minder zijn toegestaan. Voor dikkere kabels hebben wij oplossingen; Gelieve ons te contacteren. MOBIELE VLOEREN Tentoonstelling Showroom Retail Thuis gebruik Kantoor gebruik Lounge ruimtes DESIGN VLOER BREED TOEPASB AAR 3600 KG/m2 SCAN DEZE QR-CODE OM EEN GRATIS DEMO-EENHEID TE ONTVANGEN OF NEEM CONTACT MET ONS OP +31(0)36 5481122 SALES@STAND-ON.COM

“Als RAI zijn we voor het Nederlandse publiek minder iconisch dan vroeger, maar dat komt omdat we tegenwoordig meer een B2B- dan een B2C-gebouw zijn”, vertelt Van der Heijden. “Publieks- evenementen, niet zijnde festivals, hebben het zwaar. Hoewel RAI natuurlijk staat voor Rijwiel Automobiel Industrie, hebben we tegenwoordig vrijwel geen beurs meer met wielen. De evenementen die we nog wel hebben, zoals IBC en het Cardiologencongres, zeggen de gemiddelde Amsterdammer helemaal niets. Daaromwillen we in onze ontwikkelingsplannen iets terugdoen voor de stad, onder meer door extra ruimte voor groen en verbetering van de verblijfsfunctie van het Europaplein. Met wat we nu hebben, spelen we Champions League in onze branche en die positie willen we uiteraard behouden. Natuurlijk concurreer je een beetje met elkaar, maar ik vind het persoonlijk geweldig dat Ahoy gewoon een congresfunctie heeft toegevoegd. Dat is alleen maar goed voor Nederland als zakelijke bestemming. Hoe hoger we op die congres-ranking staan, hoe beter.” Terugverende vakbeurzen Tijdens corona was de RAI zo’n zevenhonderd dagen dicht. “Na de reorganisatie in 2020 was het een tijdlang aanmodderen”, erkent Van der Heijden. “Dat trekt een zware wissel op alle medewerkers. Nu alles weer open is, zie je dat zeker internationale vakbeurzen weer heel goed terugveren. Je merkt wel dat de A-merken overblijven en de B-merken het zwaar hebben. Mensenmaken keuzes: ze gaan niet meer zo snel drie keer naar een soortgelijke B2B-beurs.” Zelf beheert de RAI dertien vaktitels, die de toon zetten op vakgebieden zoals mobiliteit, marine-equipment, tuinbouw- en watertechnologie. “Om die goede basis te verbreden is het belangrijk om nieuwe proposities te ontwikkelen”, zegt Van der Heijden. “Concepten waarmee je echt de nu de RAI betreft danwel CLC-Vecta – plus elk ander bedrijf in de eventbranche. “Voor ons als RAI geldt dat we modulaire en circulaire standbouw echt willen omarmen. We willen het eenvoudiger. Je gaat straks geen stand meer meenemen uit Polen. In de praktijk zijn de kleine stands vaak modulair, maar waarom zou dat niet ook kunnen gelden voor de grotere beursstands? Dat scheelt zo ontzettend veel afval en transport: een hele hal met uniforme standbouw betekent net zo veel vrachtwagens aan materiaal als één ‘kasteelstand’ in diezelfde hal. Het is tijd om de hele logistiek te hervormen, onder meer door duur- zame eisen te stellen aan beursstands. Ik durf te voorspellen dat binnen een paar jaar 70 tot 80 procent van de stands modulair wordt gebouwd. Als ik zelf een standbouwbedrijf had, zou ik met abonnementsvormen komen voor herbruikbare stands. Wellicht bestaat dat al. Verandering gaat langzaam, maar de corona-, energie- en ook stikstofdiscussie gaat wel echt helpen om als sector knopen door te hakken over duurzaamheid.” Lees het complete interview online: bit.ly/rai-bart Alsof hij het bij RAI Amsterdam al niet druk genoeg heeft, werd Director Clients Bart van der Heijden vlak voor de zomer ook nog eens verkozen tot voorzitter van brancheorganisatie CLC-Vecta. In beide functies rolt hij van de ene crisis in de andere. “A-merken blijven over, B-merken worstelen ” Bart van der Heijden RAI AMSTERDaM Watis de toekomstvan beurzen? Expovisie spreekt zes venue-directeuren over kansen en bedreigingen voor de eventbranche De grote beurscomplexen kregen de afgelopen tijd harde klappen, maar blijven strijdbaar. Expovisie maakte een rondje langs de velden en sprak zes directeuren vol zorgen én ambities. Hoe zien zij de toekomst van de beurzenwereld? WAT I S DE TOEKOMST VAN BEURZEN? Tekst: Jeroen Mirck Foto’s: Serge Ligtenberg diepte in kunt om de doelgroep het hele jaar door aan je te kunnen binden met relevante content. Zo’n community bouwen kan de ene beurs beter dan de andere. Vakbeurzen lijken zich hiervoor vaak beter te lenen dan publieksbeurzen.” Circulaire beursstands Duurzaamheid is een thema dat voor Van der Heijden bovenaan elke agenda moet staan, of het www.expovisie.nl 9 8

‘Wewillen eenzero-waste organisatie worden’ Het Utrechtse beursbedrijf presenteerde in 2019 zijn Masterplan Nieuwe Jaarbeurs. Dit plan focust zich zowel op een nieuw en eigentijds ontwerp voor de Jaarbeurs als op de ontwikkeling van het hele gebied eromheen. “Door corona zijn we genoodzaakt om opnieuw naar het Jaarbeursplan te kijken”, aldus de nieuwe topman. “In het licht van de huidige economische ontwikkelingen moet je jezelf de vraag stellen of er nog wel voldoende groei kan worden gerealiseerd om alle ambities waar te maken. We hebben verlies gedraaid tijdens de pandemie, al hadden die tegenvallers nog veel slechter kunnen uitpakken. Vanuit het fundament dat ik nu zie, ben ik opnieuw de uitgangspunten aan het bepalen.” Koploper in duurzaamheid Een speerpunt dat nog altijd stijf bovenaan staat is duurzaamheid. Van Hooff bevestigt de ambitie die hij uitsprak bij zijn aantreden: dat Jaarbeurs Utrecht in 2030 ‘de slimste en meest duurzame congres- en evenementenlocatie van Europa’ wil zijn. “We hebben het UFI-convenant getekend om een zero-waste organisatie te worden en onze horeca is met haar duurzame aanbod en afvalverwerking inmiddels in de prijzen gevallen.” Naast het foodprogramma stelt Van Hooff zich ook ten doel om een duurzame component te koppelen aan elk evenement dat bij de Jaarbeurs wordt georganiseerd. “Daar spreken we ook actief over met externe organisatoren, van vakbeurzen tot de directie van La Vuelta d’Espagna. Het is een vanzelfsprekend onderdeel van elke offerte die we versturen.” Ontzorgen door digitaliseren Digitalisering is ook een thema waar Van Hooff zich mee wil onderscheiden. “We hebben onze leegstaande beurshallen in coronatijd samen met Samsung voorzien van indoor-navigatie op basis van beacons en natuurlijke magnetische stralingsvelden”, zegt de Jaarbeurs-CEO. “Dankzij onze eigen bekroonde beurs-app kunnen bezoekers moeiteloos hun weg vinden tijdens een evenement, tot op een paar meter nauwkeurig. Dat spaart ook weer het drukwerk voor tienduizenden papieren beursplattegronden uit. Bovendien kun je een beursbezoek extra leuk maken door de inzet van gamification.” Op korte termijn moet Van Hooff vooral zijn tanden zetten in het personeelstekort. “Die mensen hebben we ook nodig om een andere ambitie waar te maken: nog meer zelf gaan doen”, legt hij uit. “We willen nieuwe eigen evenementen gaan ontwikkelen, want dat is natuurlijk het meest lucratief. Het beursaanbod verandert door de jaren heen, dus hebben we nieuwe titels nodig. Daarom ontwikkelen we een Health Hub en werken we aan beursconcepten waarmee we soms in het buitenland al succesvol zijn.” Lees het complete interview online: bit.ly/van-hooff Koninklijke Jaarbeurs Utrecht zag zijn grootse nieuwbouwplannen opschuiven door corona. Het is aan de nieuwe topman Jeroen van Hooff (afkomstig van concurrent Easyfairs) omde koers te herdefiniëren. Hij hamert op duurzaamheid en digitalisering. JEROEN VAN HOOFF JAARBEURS WAT I S DE TOEKOMST VAN BEURZEN? 10 www.expovisie.nl 11

“Ik geloof erin dat we terugkomen op het oude niveau van 2019”, zegt Hutten. “Inmiddels hebben we niet alleen meer te maken met de impact van corona, dus is de vraag natuurlijk ook hoe de consument omgaat met de huidige economische crisis én in welke mate dit gaat overslaan naar onze sector. Dat verschilt natuurlijk per branche. Zo kan de bouwsector de vraag niet aan en slaan veel bouwbedrijven om die reden de deelname aan vakbeurzen even een jaartje over. Orderportefeuilles zitten overval en productinnovaties laten even op zich wachten. Om die reden zijn onze eigen Bouwrelatiedagen van de beurskalender afgehaald.” Klappen opvangen Volgens Hutten moet de wereld zich resetten. “Heb ik zorgen? Nee, ik vertrouw op ons brede portfolio. Onze internationale schaalgrootte helpt daar zeker ook bij. Zo kun je klappen in de ene branche opvangen met successen in andere branches. Dat brede portfolio was ook de kracht van de uitgeverijen waar ik hiervoor werkte.” Hutten onderschrijft het belang van digitale communicatie rondom beurzen en evenementen, maar benadrukt wel dat een schoenmaker bij zijn eigen leest moet blijven. “Als je op dat vlak een bepaalde rol wil pakken, moet je dat wel kunnen waarmaken. Daarom is het belangrijk om de juiste (media)partners te zoeken. Voor elk evenement moet je de aanvullende mogelijkheden van digitaal onderzoeken en daarin de juiste balans vinden. Wij bouwen community’s en dan werk je toe naar de climax. Dat is nog altijd een fysiek event. Wel kun je dankzij online events en platforms gedurende het jaar tussen twee beurzen contact houden met je klanten en de beleving verlengen.” Bezoekersdata Innovatie is belangrijk voor Easyfairs, al is volgens Hutten vaak sprake van het beter benutten van bestaande kanalen. “Zo hebben wij het internationale concept EasyGo, bestaande uit smart-badges met voor elke bezoeker of exposant een eigen persoonlijke pagina online. Op die manier kun je veel meer doen met bezoekers- data. Wat ik zelf voor de toekomst heel spannend vind, is virtual reality. Dat doet nog altijd maar mondjesmaat zijn intrede op de beursvloer, maar wel steeds vaker in een zakelijke context. Het is eenmooie uitbreiding om je als bedrijf te presenteren, mits het relevant is en past in het concept van een beurs of stand.” Lees het complete interview online: bit.ly/stefan-hutten Stefan Hutten Easyfairs XXXX De bestuurderscarrousel in beurzenland is flink in beweging. Stefan Hutten is de nieuwe Head of Region van Easyfairs in Nederland, als opvolger van de naar Jaarbeurs vertrokken Jeroen van Hooff. Hoe denkt deze mediaman over beurzen? ‘Ikvertrouw opons brede portfolio’ WAT I S DE TOEKOMST VAN BEURZEN? www.expovisie.nl 13 12

“Ze zeggen wel eens dat je je uit een crisis moet investeren, dus dat hebben we gedaan”, lacht Jolanda Jansen. Niet helemaal bewust, want het eind 2020 geopende Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) was natuurlijk al lang in aanbouw toen een klein jaar eerder de pandemie uitbrak in ons land. Het congresgebouw en de nieuwe muziekzaal RTM Stage stonden vervolgens goeddeels een jaar leeg, maar zijn inmiddels volop in gebruik. “Het acquireren van congressen is gewoon doorgegaan, want zoiets heeft een doorlooptijd van vier tot acht jaar”, schetst Jansen. “Het enige dat we een tijdlang niet konden aanbieden, waren site-visits. Die bezichtigingen gingen online door. Er is zelfs een congresklant binnengehaald zonder dat die de locatie ooit heeft bezocht.” Eendracht in eventbranche De Ahoy-directeur liep voorop in de lobby richting het kabinet dat haar sector langdurig op slot gooide. “Die rol vervulde ik vooral omdat Ahoy de hele breedte van events onder één dak heeft: sport, cultuur en entertainment, maar ook de zakelijke markt. Wat ik heb geleerd is dat het in de politiek vaak gaat over beeldvorming, niet over ratio en inhoud. Dat is frustrerend, want je hoopt dat het over het grote bredere belang gaat.” Toch heeft de pandemie ook voor iets positiefs gezorgd: eendracht in de eventbranche. “Onze sector was voorheen veel te versnipperd om een luide stem te kunnen laten horen richting Den Haag”, constateert Jansen. “Tijdens de coronacrisis ontstonden twee elkaar versterkende partijen, die respectievelijk de zakelijke en publieksevenementen vertegenwoordigden. Het Eventplatform en de Alliantie van Evenementenbouwers. Hoe versnipperd de eventsector ook was, iedereen had hetzelfde belang.” Digitale events als add-on Dat de branche de afgelopen twee jaar is veranderd staat buiten kijf. “In de coronatijd is digitaal heel belangrijk geworden, ja, het was echt een zegen”, zegt Jansen. “We hebben er veel van geleerd. Toch is ‘live’ uiteindelijk altijd de basis. We blijven met elkaar afspreken, we willen elkaar Ahoy-directeur Jolanda Jansen wil graag vooruitkijken naar nieuwe kansen voor de event-industrie, maar de coronacrisis is voor haar nooit ver weg. Namens de branche lobbyde ze zich suf, maar de politiek luisterde slecht. Frustrerend, maar inmiddels draait ze met RotterdamAhoy weer op volle kracht. ‘Jemoet door een crisisheen kijken’ blijven ontmoeten. Dat is de essentie. Natuurlijk zijn er steeds meer congressen die ervoor kiezen om hun keynote-speaker te livestreamen voor wie er niet bij kan zijn, maar die digitale voorzieningen gelden toch vooral als ‘add-on’ om extra bereik te realiseren, met mensen die anders toch niet waren gekomen.” ‘Event-missionaris’ Live-communicatie heeft volgens Jansen een enorme maatschappelijke waarde, die niet altijd door iedereen wordt onderkend. “De spin-off van evenementen voor de lokale economie is enorm. Het is van belang om richting overheden onze economische meerwaarde aan te tonen. Ons maatschappelijke nut wordt nog steeds onderschat, al heeft de corona- lobby dat wel beter zichtbaar gemaakt. Als optimist zie ik dat als pure winst van de twee zware jaren die achter ons liggen.” Toch blijft er altijd werk aan de winkel voor ‘event-missionarissen’ zoals Jansen. “De live- communicatie moet duidelijk maken wat haar rol is naast de algemeen bekende massamedia”, zegt ze. “Online events zijn geen vervanging van live. Zelfs uitgevers van games, die in coronatijd als een dolle hebben gedraaid, benadrukken het belang van elkaar ontmoeten, want zo bouw je het best aan je community. Ook de metaverse kan die fysieke ontmoeting niet vervangen. Wel geloof ik in Augmented Reality als onderdeel van een evenement. Dat zag je bij het Songfestival in Ahoy: dankzij AR-technieken leek de Erasmusbrug echt de zaal in te komen. Dat effect was heel indrukwekkend. Denk ook aan de inzet van hologrammen, zoals bij de ABBA-concerten in Londen. Digitale technieken zijn geweldig als ondersteuning, maar ‘live’ blijft essentieel.” Lees het complete interview online: bit.ly/jolanda-jansen Jolanda Jansen ROTTERDAM Ahoy “Corona heeft juist versterkend gewerkt voor DE eventbranche ” WAT I S DE TOEKOMST VAN BEURZEN? www.expovisie.nl 15 14

“Of het nu gaat om B2B of de consumentenmarkt, of het nu gaat om congressen of theater, je probeert bij voorkeur onderscheidend te zijn met eigen content”, stelt De Kok. “We hebben in de loop der jaren gebouwd aan een grote consumentendatabase en zijn veel meer een marketingmachine geworden. Dat moet ook wel als je een van de grootste theaters van Nederland moet vullen.” Koffertje vol voorstellingen Om de eigen conceptontwikkeling extra kracht te geven, zocht De Kok na zijn aantreden als relatieve buitenstaander de samenwerking met andere theaters van vergelijkbare omvang in de rest van het land. Dat mondde uit in de oprichting van de Theater Alliantie. “Ik wil niet afhankelijk zijn van de man die langskomt met een koffertje vol voorstellingen. Ik wil zelf aan de bal zijn.” De Kok kaart het aan omdat samenwerken aan concepten relevant is voor alle disciplines die in Martini- Plaza aan bod komen – waarbij die verschillende disciplines ook nog eens kunnen samenwerken. “Entertainment zit overal in, of het nu een congres, beurs of sport is. Ook voor zakelijke meetings ontwikkelen wij concepten. Dankzij onze toegevoegde waarde kunnen we daar steeds meer entertainment van maken.” Stoelverwarming Momenteel heeft De Kok andere zaken aan zijn hoofd, met name de energiekosten die schrikbarend zijn opgelopen. “Dat treft ons hard als grote locatie”, verzucht hij. “Een reguliere kostenstijging kun je nog wel doorberekenen aan de klant, maar met de verhogingen van nu kan dat echt niet meer. Daarom denken we na over goedkopere alternatieven, zoals vloer- of stoelverwarming.” MartiniPlaza is natuurlijk al lang bezig met een duurzaamheidsprogramma, maar de 1300 zonnepanelen op het dak van de accommodatie betalen zich nu nog niet voldoende uit. Multifunctionele kracht Spectaculair zijn de nieuwbouwplannen van MartiniPlaza. “Ons oorspronkelijke complex is uit 1969, dus is het hoog tijd om een nieuwe multifunctionele hal te bouwen”, zegt De Kok. “Onze multifunctionaliteit is onze kracht, maar dat willen we echt ‘plug & play’ aanbieden, waarbij het ombouwen van een hal een fluitje van een cent is. We zijn met de gemeente Groningen in overleg om ook echt aan gebiedsontwikkeling te gaan doen. Een beetje zoals de Jaarbeurs, ja. Sterker nog: voor de eerste schets hebben we hetzelfde bureau ingehuurd – en we werken met dezelfde projectmanager als Ahoy.” Lees het complete interview online: bit.ly/willemdekok Crisis maakt creatief, vindt directeur Willemde Kok van MartiniPlaza. Dat blijkt niet alleen uit de theatervoorstellingen in de multifunctionele Groninger eventlocatie, maar ook uit de eigen conceptontwikkeling voor klanten. ‘Wezijn eencreatieve marketing- machine’ WILLEM DE KOK MARTINI PLAZA “Ook zakelijke meetings hebben entertainment nodig ” WAT I S DE TOEKOMST VAN BEURZEN? www.expovisie.nl 17 16

Het leisure-concern van Dirk Lips heeft natuurlijk last gehad van corona, maar volgens Dona is de Lips Beheermaatschappij relatief goed uit de pandemie gekomen. “Toch was de impact enorm”, zegt Dona. “Ons vak heeft twee pijlers: ontmoeten en massa. Dat zijn nou net de twee zaken die in het verdomhoekje hebben gezeten. Wat ons als concern wel heeft geholpen is dat we ook dierentuinen en attractieparken hebben. Dat was nodig ook, want van de drie divisies was ik het zwarte schaap. Bij ons vielen de klappen. Momenteel draaien we gelukkig weer op het oude niveau.” Versnelde duurzaamheid Duurzaamheid is een belangrijker thema dan ooit, ook bij Dona. “De energie- crisis vraagt om versnelling van onze duurzaamheidsplannen”, stelt de beurs- directeur. “Denk daarbij in de eerste plaats aan ledverlichting en zonnepanelen. Op onze twee grootste locaties (Brabanthallen en Expo Greater Amsterdam) gaan we enorm veel panelen leggen, respectievelijk 24.000 en 15.000 vierkante meter. We willen voor al onze locaties een Green Key-certificering. Daarmee bestrijk je de hele breedte van de operatie, van horeca tot afvalverwerking. Belangrijk voor onszelf én voor veel opdrachtgevers. En ook al vraag je er niet om, dan krijg je het toch. Verder gaan we plastic uitfaseren en staat ook groene stroom hoog op onze agenda.” Prijsstijgingen opvangen Dona realiseert zich terdege dat het huidige economische klimaat opnieuw zijn weerslag gaat hebben op de beurzen- en eventbranche. “Mocht er een recessie komen, dan kunnen we die pareren. Ook de arbeidsmarkt is een zorg, maar geen dagelijkse paniek. De crises die nu op ons afkomen zijn wat mij betreft wel echt anders dan eerdere crises, zoals in 2008. Het is heel hectisch: er gebeuren nu heel veel dingen tegelijk. Tegelijk blijven er branches waar nog steeds veel geld wordt verdiend. Daardoor blijft er vanuit de markt een vraag naar evenementen bestaan. De grote uitdaging is om de prijsstijgingen van energie, grondstoffen en arbeid op te vangen. Hoe gaan we ervoor zorgen dat de prijzen niet nog verder gaan stijgen en hoe verrekenen we dat met onze klanten?” Lees het complete interview online: bit.ly/jeroen-dona Jeroen Dona was als directeur Beurzen & Evenementen in coronatijd het zwarte schaap van de Libéma-familie, maar ziet de markt weer vol gas terugkeren op het oude niveau. Ook een recessie vreest hij niet. ‘Eenrecessie kunnen wepareren’ JEROEN DONA LIBÉMA “Ook al vraag je niet om een duurzaam event, dan krijg je het toch ” WAT I S DE TOEKOMST VAN BEURZEN? www.expovisie.nl 19 18

Een nieuwe tak, volledig toegespitst op de beursbranche - dat is Fair Rent, het nieuwe merk van de Party Rent Group. Een ruime keuze aan designmeubilair en alle producten op transport trolleys. Levering vanuit meerdere vestigingen, dus altijd in de buurt. Vaste contactpersoon en medewerkers die het materiaal aanleveren op de stand. Bekijk alle mogelijkheden en de uitgebreide beurskalender op fairrent.com. TOPDESIGN VOOR UW STAND Contact +31 20 76534-00 info@fairrent.com www.fairrent.com • 400 BEURZEN IN DE BEURSKALENDER • RUIME KEUZE AAN DESIGNMEUBILAIR • VASTE CONTACTPERSOON • ALTIJD IN DE BUURT • LEVERING OP DE STAND

De beurzenbranche staat te boek alsmannenwereld,maar dat beeld strookt niet met de werkelijkheid. Daarombestaat het wereldwijdeWomen in Exhibitions Network, opgericht door Oana Cipca van MECC Maastricht. Sinds deze zomer is er ook eenNederlandse afdeling. Nederland is de vierde chapter na de oprichting van afdelingen in Noord-Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het Nederlandse bestuur bestaat uit Natasja O’Connor (Head of Event & Exhibitor Success bij Jaarbeurs Utrecht), Cornelien Baijens (CCO van Easyfairs Netherlands), Marieke van Eijndhoven (Business Development Manager Libéma), Silvia Forroova (Director Commercial Product Manager bij Informa Markets) en de ook internationaal actieve Oana Cipca (Business Development Manager van MECC Maastricht). Nu de sector lijkt te zijn ontkomen aan de wurggreep van corona, is het vinden van gekwalificeerd personeel een enorme uitdaging. Vrouwen blijken in de beurzenbranche juist goed vertegenwoordigd in C-level posities, maar dat laat onverlet dat de zoektocht naar een nieuwe generatie toptalent in alle opzichten een uitdaging blijft. Het WIE-netwerk roept vrouwen én mannen uit de Nederlandse expomarkt op om op dit vlak samen te werken. “Wij willen onze HR-afdelingen helpen om deze business te promoten, bijvoorbeeld door gastlessen te geven op onderwijsinstellingen”, zegt O’Connor, voorzitter van WIE Nederland. “Die promotie is nodig omdat het een van de meest dynamische en opwindende industrieën is om in te werken.” EXPON I EUWS Women inExhibitions Network: ‘Wij zijn er voor vrouwen énmannen’ “Met onze app bieden we een betere customer journey”, zegt Aletta Kok, Chief Marketing & Digital Officer van de Jaarbeurs. “Bezoekers kunnen zich thuis al voorbereiden op hun beursbezoek en hun persoonlijke programma samenstellen. Tijdens de beurs ontvangen ze informatie over exposanten en worden ze verrast door de toepassing van games. Niet alleen voor bezoekers maar ook voor exposanten is de app van toegevoegde waarde. Zo kunnen exposanten in de app advertenties plaatsen, zijn ze door de plattegrond in de app goed vindbaar en kunnen ze leuke acties toevoegen. Met deze app besparen we op jaarbasis 600.000 papieren plattegronden.” Naast de Live App heeft Jaarbeurs afgelopen jaar onder meer een innovatieve opname- studio geopend voor de opname van webinars, talkshows en podcasts. Daarnaast biedt Jaarbeurs community- en netwerkplatforms aan waarbij het voor zowel bezoekers als exposanten mogelijk is om 365 dagen per jaar met elkaar te communiceren. Beurs-app vanJaarbeurs wint innovatieprijs Koninklijke Jaarbeurs Utrecht heeft de UFI Digital Innovation Award 2022 gewonnen voor de ontwikkeling van de Jaarbeurs Live-app. Met deze app bundelt de beursorganisatie verschillende functies, zoals ticketing, parkeren, indoor-navigatie, lokalemarketing en crowd control. “Ik ben overtuigd dat Anne en Matt de Easyfairs Group met succes gaan opstuwen richting de volgende fase van groei,” aldus Everard, die het bedrijf oprichtte in 2004. “In mijn nieuwe rol als chairman werk ik aan de visie en de strategische agenda van het bedrijf. Ook blijf ik een actieve rol spelen op het gebied van business development.” Anne Lafère werkt al sinds 1998 voor Artexis, het latere Easyfairs. Ze gaat aan de slag met de ambitieuze doelen van Easyfairs: herstel van het aantal bezoekers en exposanten, plus het lanceren van vijftien of meer nieuwe evenementen per jaar. Ook zal er worden ingezet op het aantrekken van events en talentvol personeel. Matt Benyon, sind 2009 aan boord bij Easyfairs, laat weten: “We gaan onze verantwoordelijkheden verdelen op basis van onze competenties. Mijn focus komt te liggen bij opbrengsten, groei- pijlers en overnames, terwijl Anne zich richt op talent, technologie, marketing, Environmental, Social & Governance (ESG) en customer experience.” Twee nieuwe CEO’s voorEasyfairs Group Easyfairs Group heeft twee nieuwe CEO’s: Anne Lafère enMatt Benyon. Zij vervangen oprichter Eric Everard die per direct de functie van chairman gaat bekleden. WIEInternationalSummit2023 DeNederlandse chapter vanWomen in Exhibitionswil netwerkmogelijkheden faciliteren, educatieve programma’s aanbieden en bovendien de allereersteWIE International Summit organiseren in2023. “Een internationaal evenement lanceren is iets datwe al een tijdjewilden gaan doen”, vertelt OanaCipca, de oprichter vanWIE International. “Devoorbereidingen zijn in volle gang.” Envoorwie denkt dat de activiteiten alleen bestemd zijnvoor vrouwen, zegt Cipca: “Deze community is het resultaat van een gezamenlijke inspanningvanvrouwelijke en mannelijke leiders in onze industrie.We zijn er dusvoormannen énvrouwen.” De industrie van live- communicatie moet met zijn tijd meegaan en kan veel leren van de ideeën van de nieuwe garde. Wat is hun visie op het vak en hoe kijken zijn aan tegen de laatste trends? Door tientallen top- talenten aan het woord te laten, wil Zynchrone Media met deze special de branche voorzien van verfrissende inzichten. Next Gen 2023 biedt een blik in de toekomst van ons vak en wordt een fascinerende inspiratiebron. Interesse in de commerciële mogelijkheden van deze special? Neem dan contact op met Marcel den Hoed: marcel@zynchrone.com Next Gen2023: wat vinden onze toekomstige vaktoppers? Wat kunnenwe leren van het toptalent in de beurzen- en eventbranche? Expovisie-uitgever ZynchroneMedia laat de volgende generatie vakspecialisten aan het woord in een speciale uitgave die eind dit jaar verschijnt: Next Gen 2023. www.expovisie.nl 23 22

Osaka verwacht tijdens de komende wereldtentoonstelling circa 28 miljoen zakelijke en particuliere bezoekers. De Expo-organisatie geeft aan dat naar schatting 150 landen en 25 organisaties deelnemen aan de wereldtentoonstelling. Met als thema ‘Designing Future Society for Our Lives’ richt het grote evenement zich op de vormgeving van een wereld waar grote crises rond klimaat en gezondheid de leefbaarheid bepalen. Japan is een van de grootste economieën van de wereld. Het is een belangrijke handelspartner voor Nederland. In 2021 exporteerde Nederland voor 4,3 miljard euro aan goederen naar Japan. Nederland is ook een belangrijk investeringsland voor Japan. De vorige Expo vond in maart 2022 plaats in Dubai. Nederland kijkt terug op een succesvolle deelname. Bijna één miljoen bezoekers bezochten het Nederlandse paviljoen. Het concept ‘Uniting water, energy & food’ won meer dan tien prijzen op gebied van duurzaamheid, innovatie en design, waaronder de Expo BIE award voor beste architectuur in het duurzaamheidsdistrict. Nederland doet van 13 april tot 13 oktober 2025mee aan de wereldtentoonstelling Expo 2025 inOsaka. Bedrijven kunnen tot 13 november voorstellen indienen bij de Rijksdienst voor OndernemendNederland (RVO), die in september een aanbestedingsprocedure is gestart voor ontwerp, bouw, onderhoud en afbouw van het Nederlandse paviljoen en de bezoekerservaring. Hiervoor is 7,8miljoen euro beschikbaar. Wie bouwt Nederlands paviljoen op Expo 2025 inOsaka? EXPON I EUWS www.expovisie.nl 25

Eventsmoeten zichzelfbeterverkopen indemediamix J A C Q U E L I N E S M I T COLUMN Adviseur op het gebied van mediastrategie, digitale transformatie, marketing en leiderschap. Voorheen werkte ze op directieniveau bij Microsoft, TMG, Radio538 en Starcom. Reageren? Stuur een mail naar expovisie@zynchrone.com Na een aantal jaren digitaal ontmoeten is het eindelijk weer mogelijk om elkaar live te zien, elkaar te spreken en te ervaren waar eenmerk voor staat. Dit momentum van live-communicatie is een goede aanleiding om een stap te maken in de professionalisering van de ervaring van de bezoeker. Deze fysieke ontmoeting met relaties wordt namelijk niet altijd op waarde geschat in het woud vanmerken die op afstand van alles proberen te roepen in eenmuur van lawaai. Veel bedrijven zenden boodschappen zonder na te denken over de kracht van het gekozen kanaal. Steek tijd in het bouwen van een doordachte mediastrategie getoetst aan de doelstellingen en passend bij de waarden van het merk of bedrijf. Daarbij hoort een evenwichtige keuze voor meerdere kanalen en een op elkaar afgestemde reeks contactpunten. Helaas zijn beurzen en evenementen in de mediamix een ondergeschoven kindje. Dat is een gemiste kans, want de kracht van een live-event is de persoonlijke ontmoeting en de beleving van eenmerk. Dat lukt lang niet altijd, want de gemiddelde ervaring overtreft het gevoel van een levende Rolodex niet. Als marketeer wil je zinvolle en gedenkwaardige ontmoetingenmet je merk tot stand brengen, die bijdragen aan klantcontact en merkwaarde. Maar hoe doe je dat? Het probleem van de beurzen- en eventbranche is dat de cijfermatige bewijslast beperkt aanwezig is. Daardoor lijkt live-communicatie niet scherp op het netvlies te staan bij mediabureaus. De sleutel tot succes is wat mij betreft een beter inzicht in de effectiviteit van beurzen en evenementen, gemeten op eenmodernere manier dan nu gebeurt. Ook moet glashelder onderzoek worden gedaan naar de wensen en verlangens van de bezoeker, oftewel de klant. Check de uitgangspunten van de gekozen strategie en haal feedback bij bestaande klanten. Zet deze bevindingen in om een relevante ervaring vorm te geven op een live-event. Waar moet je dan aan denken? Laat ik een voorbeeld geven uit de festivalwereld: toen ik nog leiding gaf aan Radio538 wilden we het gevoel uitdragen om ‘in het moment’ te zijn, luisterend naar de laatste hits. Bij festivals was het delen van zulke momenten op social media vaak niet mogelijk door de slechte wifi-verbinding. De oplossing: we lieten een promotieteam rondlopenmet wifi-rugzakjes, een tijdnotatie bij geüploade foto’s en een real-time gedeelde ervaring op social media. Zo konden we de toenmalige 538-positionering ‘The Beat of the Moment’ passend ondersteunenmet eventmarketing. Eenmerk op een evenement tot leven laten komen vereist een doordachte strategie. Kijk daarbij naar eerder gedaan consumentenonderzoek en evalueer de bereikcijfers van verschillende media. De optelsom van dit huiswerk leidt naar een onderbouwd beeld van het gat dat het niet kunnen ontmoeten van die klant slaat. Als de Rolodex op deze manier tot leven komt in een unieke en betekenisvolle ontmoeting is er een waardevolle klant- ervaring bereikt. Om zulke successen vaker te kunnen realiseren, moet de eventbranche zichzelf wel beter leren verkopen in de mediamix. Daaromdoe ik hierbij een oproep om samen de dialoog aan te gaan over een beter inzicht in de effectiviteit van events. Met de juiste onderzoeksmethodiek en doorwrochte cijfers kunnen marketeers en hunmediabureaus straks niet meer om live-communicatie heen. locations www.expovisie.nl 27

PREPARE now # ! RENTAL FURNITURE NEW STAFF, NEW STUFF, NEW POWER: WE ARE READY FOR THE SECOND HALF OF 2022 WWW.JMT.NL Metaverse is eenabstractie, maarmarketeers happenwel De metaverse houdt de gemoederen al een tijd bezig, maar wat gaat deze virtuele wereld nu werkelijk betekenen voor live communicatie? Volgens Gartner zal één op de tien openbare evenementen vanaf 2028 deelname aan de metaverse bieden. Amsterdamhuis- vestte dit jaar zelfs al een ‘meta-festival’. Toch blijft deze nieuwe wereld voor veel marketeers een black box. “De customer experience is nog wat beperkt.” ACHTERGROND Tekst: Jeroen Mirck Foto’s: Set Vexy Is de metaverse een hype? Niet als je het aan onderzoeksbureau Gartner vraagt. Het bedrijf dat befaamd is om zijn Hype Cycle probeert juist jaar na jaar de echte serieuze trends te onderscheiden van de tijdelijke bevliegingen. Marty Resnick, topanalist bij Gartner, sprak in september op het Gartner IT Symposium/Xpo in Australië over deze technologie. Hoewel de brede acceptatie van de metaverse volgens hemnog wel tien jaar op zich kan laten wachten, kunnen bedrijven er wel degelijk al iets mee doen. Zo verwacht Gartner dat 10 procent van alle publieksevenementen over pakweg zes jaar een virtuele wereld gaan koppelen. Metaverse-festival Een evenement dat echt diep in deze nieuwe wereld dook, was het MET AMS-festival vlak voor de zomer op het Westergasterrein in Amsterdam. Publicitair was deze bijeenkomst een schot in de roos, maar het antwoord wat je er als marketeer nou precies mee moet, nee, dat kwam eigenlijk niet. Of zoals de organisatie het na afloop omschreef: “Het gaat er niet om wat de metaverse ís, het gaat erom wat de metaverse kan betekenen voor je bedrijf of product en op welke manier je als merk binnen de metaverse waarde kan creëren voor de consument.” Een waarheid als een koe: zet eenmiddel pas in bij gebleken relevantie. “Het was onze doelstelling om de metaverse juist níet te gaan lopen duiden”, vertelt Peter Meere, mede-organisator vanMET AMS. “We wilden het vooral begrijpelijker en breder toegankelijk maken. Gaming en fashion zijn wellicht de Op het AMS festival in Amsterdamwerd de beleving van de metaverse verbeeld door producer Bart Veen (Bart.agency) en stage-designer Bart van Rooy www.expovisie.nl 29

Binnenkort een Beurs? Maar geen opslag en transport geregeld? www.myexpobox.nl Vragen? 013 505 21 75 info@myexpobox.nl Jij zegt waar en wanneer Wij zorgen voor de rest Brengen, halen en opslaan Wat past erin? Totale inhoud 2,2 m3 Lengte 183 cm netto Breedte 99 cm netto Hoogte 120 cm netto Maximaal te laden gewicht 1500 kg Ook mogelijk met eigen huisstijlkleuren en logo. Voldoende opslagruimte? MyExpoBox is ook te koop lees meer op onze website. huur vanaf € 29 per maand * eerste sectoren waar je qua toepassing aan denkt, maar de metaverse kan ook echt iets gaan betekenen voor healthcare, onderwijs en de werkvloer. Of de metaverse zich leent voor de eventbranche? Ja en nee. Het past daar zeker bij, maar alles draait omde executie. Hoe voer je het uit?” Virtuele inspiratie De beurzen- en evenementenbranche vraagt zich hardop af wat er met deze technologische trend moet worden gedaan. Communicatiebureau VokDams deed zelfs al internationaal onderzoek waaruit blijkt dat opdrachtgevers flink wat mogelijkheden zien voor virtuele werelden: ruim 19 procent denkt aan entertainment, zoals concerten, festivals en feesten, terwijl 27 procent inspiratie en netwerken noemt, waaronder ook congressen en conferenties worden geschaard. Liefst 40 procent van de ondervraagde beslissers noemt sales en PR, waarvan productie-introducties een belangrijk onderdeel zijn. “De metaverse is nog altijd tot op zekere hoogte een abstractie”, constateert Maarten Schram, managing director van IDEA. “Dat maakt het een lastig maar ook interessant onderwerp. Opdrachtgevers vragen hun evenementenbureaus in toenemende mate om mee te denken over het creëren van een virtuele of digitale wereld in aanvulling op een live-event. Wie een nieuwe sportschoen lanceert, wil daar ook steeds vaker een virtuele wereld voor optuigen. Virtual Reality en gamification zijn technieken en ontwikkelingen die al gestaag hun intrede doen. Grote merken, bijvoorbeeld in automotive en sport, lopen hierin voorop. Denk aan hippe sneakers die je meteen aan je voet kunt zien of de lancering van een nieuwe auto die eigenlijk nog niet van de fabrieksband is gerold. Vroeger gebeurde dat op de AutoRAI, maar tijden veranderen. Als het publiek de presentatie van producten anders beleeft, moet je daar als branche in meebewegen.” Scrollenmet stempelkaart Laten we het gewoon eens vragen aan eenmarketeer die heeft gehakt met het virtuele bijltje. “Online events zettenwij veelvuldig in, maar de metaverse is voor ons echt nog een brug te ver”, zegt Ariën vanWetten, senior marketingmanager Benelux van IT-bedrijf Datto. “Het is voor velen gewoon een te ontoegankelijke wereld, dus minder geschikt voor hybride events waarvoor je mensen uitnodigt. Wat we tijdens de lockdowns wél eens hebben ingezet is Big Red Virtual. Dit is een Amerikaans eventplatformwaarbij je inlogt in een virtueel gebouw. Je meldt je bij een soort receptie en kunt daarna kiezen waar je heengaat: naar de beurshal of naar verschillende break-out sessies.” Datto heeft Big Red Virtual internationaal ingezet en zag toen drieduizend zakelijke partners inloggen, aldus VanWetten. “Het platform biedt ons onder meer de mogelijkheid om leveranciers een virtuele beursstand te geven. Ter stimulering dat deelnemers ook echt over de beurs gingen lopen (scrollen dus), kregen ze een soort stempelkaart waarbij er incentives te verdienen waren als ze alle stands hadden bezocht. Big Red Virtual is een leuk concept, maar ik denk niet dat we het nu nog snel weer eens gaan inzetten – tenzij er deze winter rare dingen gaan gebeuren.” Beperkte klantervaring Zelfs MET AMS-organisator Meere had niet altijd een optimale metaverse-ervaring. “Wij hebben voor het festival zelf ook iets digitaals laten ontwerpen, maar het bleek moeilijk om er publiek naartoe te krijgen”, blikt hij terug. “De customer experience is nog wat beperkt. We zien het vooral als een ontwikkeling die gaande is. Het heeft nog tijd en computerkracht nodig om echt een toegankelijke wereld te worden. Decentraland is een voorbeeld van een virtuele wereld. Het ziet er tof uit, maar er is nog niet veel publiek. Bij Fortnite enMinecraft is dat wel anders, al zijn dat vooral tieners. Maar vergis je niet: er is ook Fortnite Creative, speciaal voor designers. In de toekomst komen er volop virtuele winkels, die je maten hebben en direct kleding voor je kunnenmaken. Daarmee wordt de metaverse geen vervanger van retail, maar vooral een extensie. Wel is het veel- zeggend dat een groot bedrijf als Microsoft al een eigen virtuele omgeving heeft opgezet (Mesh), die kan dienen als meer inter- actieve vervanger van Teams, met een veel intensere beleving.” “Wie een nieuwe sneaker lanceert, wil daar steeds vaker een virtuele wereld voor optuigen ” 30

ONDERZOEK ACCELERATE the proces IMPROVE quality and e ciency MAXIMIZE performance SHARE all materials SAVE costs CONTROL everything De snelheid en relevantie van de juiste marketingcommunicatiemix is doorslaggevend in sectoren als retail en de expobranche: online, o ine en live. Onze cloud-based communicatie-tools stellen iedere onderneming in staat snel en e ciënt 24/7 alle processen te ondersteunen. Eén bewezen platform met verschillende modules dat in staat stelt uniforme middelen direct te creëren en te publiceren. Zoals banners, vlaggen, magazines, advertenties, signing, online banners, narrowcasting, (beurs)wanden enmeer… Alles om voor, tijdens en na exposities te communiceren. Meer weten over alle mogelijkheden voor de expobranche? Ga naar retailware.nl Tekst: Jeroen Mirck Het aantal vak- en publieksbeurzen is het eerste halfjaar van 2022 fors achtergebleven ten opzichte van de pre-coronajaren 2018 en 2019, zo becijfert onderzoeksbureau Respons. De oorzaak ligt grotendeels in de afgelaste en verplaatste beurzen uit het eerste kwartaal van 2022. In totaal gingen 117 beurzen niet door en werden zeventien beurzen verplaatst naar het najaar. Het verschil komt grotendeels op het conto van de publieksbeurzen. Minder verval vakbeurzen In vergelijking met 2018, het laatste ‘even’ jaar voor corona, vonden er dit jaar 46 procent minder publieksbeurzen plaats (108), goed voor slechts 40 procent van het totale aantal bezoekers in 2018. Dit forse verschil is mede veroorzaakt door het afblazen van enkele grote publieksevenementen zoals de Huishoudbeurs, Vakantiebeurs en Caravana. Het verval van het aantal vakbeurzen viel vergelekenmet de duikeling van publieksbeurzen nog enigszins mee: een daling van 17 procent in vergelijking met 2018. Vakbeurzen trokken in het eerste halfjaar van 2022 wel ruim 40 procent minder bezoekers als in dezelfde periode in 2018 en 2019. Belangrijkste oorzaak van de tegenvallende bezoekcijfers ligt in Wanneergaan beurzenherstellen vancorona? Na eenmoeizaam voorjaar en een rustige zomer wil de beurzenwereld dit najaar een flinke inhaalslag maken. Er staat dus veel op het spel voor organisatoren, venues en exposanten. Welke achterstand liepen de sector dit voorjaar op? En hoe gaat de eventbranche zich ontwikkelen na corona? seerde bezoekaantallen van 2018 zullen realiseren. Een beter najaar dus, al gaat het natuurlijk te ver omdirect ‘hosanna’ te roepen. Zo meldt Duits beursonderzoek van het Research Institute for Exhibition and Live-Communication dat complete vakbeursportfolio’s ingrijpende veranderingen zullen ondergaan. Die conclusie lijkt niet helemaal te corresponderen met recent onderzoek van UFI en Explori, dat de conclusie trekt dat beurzen en evenementen sterker gaan terugkomen dan voor de pandemie. Uit dit onderzoek blijkt ook dat 72 procent van de ondervraagde bezoekers evenveel of zelfs meer vakbeurzen wil gaan bezoeken dan voor corona. Van de exposanten is 62 procent van plan aanminstens hetzelfde aantal beurzen deel te nemen. Van hen rekent 45 procent erop dat de beursbudgetten binnen twaalf maanden terugkeren op het oude niveau. De praktijk lijkt echter te leren dat veel mensen wel degelijk voorzichtiger zijn gewordenmet het bezoeken van beurzen en evenementen. UFI vond geen enkel bewijs voor een verschuiving naar digitale events op de lange termijn. Het herstel van de beurzenbranche wordt in 2024 verwacht, al leidt de enorme drang naar live-events soms al tot een voorspeld herstel in 2023. De verwachte groei in 2022 is 173 procent ten opzichte van coronajaar 2021. de afgelasting van onder meer de Technische Kontakt Dagen (TKD), Modefabriek, Horecava en de Elektro Vakbeurs. Beter najaar Geen goed nieuws dus over het afgelopen halfjaar, maar de verwachting is wel dat het najaar de tegenvallende cijfers weer deels gaat goedmaken. Respons voorspelt voor heel 2022 dat het totaal aantal beurzen op ongeveer twee derde zal uitkomen en de bezoekaantallen op circa de helft van het niveau van 2018. Publieks- evenementen krijgen de grootste klappenmet een terugval van 50 procent in het aantal beurzen die naar verwachting gezamenlijk slechts 40 procent van de gerealiTOTAAL VAK - EN PUBL I EKSBEURZEN Jaar 2018 2019 2020 2021 2022 Aantal beurzen 329 333 122 3 190 Aantal bezoeken 3.482.109 3.348.227 1.538.207 5.050 1.537.594 Aantal exposanten 53.977 63.283 24.668 470 33.442 VAKBEURZEN Jaar 2018 2019 2020 2021 2022 Aantal beurzen 99 108 36 2 82 Aantal bezoeken 969.379 1.014.056 405.414 4.500 556.638 Aantal exposanten 20.029 26.214 9.976 350 16.856 PUBL I EKSBEURZEN Jaar 2018 2019 2020 2021 2022 Aantal beurzen 230 225 86 1 108 Aantal bezoeken 2.512.730 2.334.171 1.132.793 550 980.956 Aantal exposanten 33.948 37.069 14.692 120 16.586 Bron: Respons.nl www.expovisie.nl 33

De Easystand is de meest flexibele oplossing die simpel is om op te bouwen en enorm veel mogelijkheden biedt. Vanwege de makkelijke schaalbaarheid en uitbreidingsmogelijkheden een hele slimme oplossing voor de lange termijn. • Heel modulair • Simpel om op te bouwen • Onze klanten noemen het K’nex • Geen gereedschap nodig • Aan te passen in breedte en hoogte • Meerdere doeken op 1 wand te plaatsen • Weinig onderdelen • Heel veel uitbreidingsmogelijkheden • Ook leverbaar als opvallende LED wand • Verpakt in tassen op wielen of een flightcase • Hoogte vanaf 250 cm Easystand: zelf te bouwen beursstand! AAA Display BV - Parellaan 30, 2132WS Hoofddorp Tel: 020 2619189 - sales@aaadisplay.com www.aaadisplay.com - www.beursmaterialen.nl 200m² SHOWROOM Bezoek onze showroom in Hoofddorp met ruim 200m² beursinspiratie. 5 minuten rijden vanaf de A4. Easystand HOOFDDORP Digitale fanbase alsultiemedatabase Versneld door corona heeft digitalisering een hoge vlucht genomen. De plaats waar je je bevindt wordt steeds minder relevant voor aanwezigheid. Gaan nieuwe technologieën zoals metaverse en NFT ook de eventbranche veranderen of zelfs verstoren? Al jaren leid en adviseer ik bedrijven bij het omgaan met dit soort vragen. Het komt erop neer hoe je digitale ontwikkelingen kunt inzetten om je organisatie mee te laten veranderen. Wees gerust: slechts bij een enkeling moet het roer in één keer compleet om. Ik hoor vaak: wat moet ik ermee? Bij het beantwoorden van die vraag helpt het om digitalisering te structureren aan de hand van de drie horizonnen van McKinsey. De eerste horizon is het ‘nu’. Wat kun je met volwassen technologie doen om je bestaande business te verbeteren? Denk dan aan social media, apps, videobellen en online betalingen. De tweede horizon draait om het inzetten van opkomende technologieën om de bestaande business te laten groeien, zoals chatbots, conversational AI en Virtual Reality. De derde horizon gaat omwelke nieuwe kansen nog in ontwikkeling zijnde technologieën kunnen bieden, zoals metaverse, NTF’s en Web3. Met welke van deze horizonnen een organisatie aan de slag gaat, is afhankelijk van haar digitale volwassenheid. Ik bezoek regelmatig events of beurzen en verbaas me nog steeds over de meeste event-apps. Vaak genoeg moet ik zo’n app downloaden omdat daar het toegangsticket in zit. Vervolgens werkt het enorm omslachtig met verificaties en codes, dus grijp ik toch terug op het ticket dat ik via de mail heb ontvangen. In diezelfde app zit allerlei functionaliteit, maar die wordt door bijna niemand gebruikt. Wat een verspilling van bits, bytes en vooral geld. Hou het simpel en zorg dat het echt goed werkt. Hierbij valt veel te leren van de Lean Startup-methode. Welk probleem van de gebruiker wil je oplossen en ben je goed bezig om dit daadwerkelijk te doen? E R N S T K E Y Z E R COLUMN Ongeacht welke technologie je wil gaan toepassen, staat één ding als een paal boven water: het werkt alleen als je echte relaties opbouwt met je achterban. Of je nu op consumenten mikt of op andere bedrijven, het wordt steeds belangrijker om een duurzame (digitale) community op te bouwen. Dit zijn je toekomstige bezoekers, klanten en ambassadeurs. In de muziekwereld is dit gemeengoed. Grote Nederlandse deejays zoals Armin van Buuren en Hardwell bouwen structureel digitale relaties op met hun fans. Dit gaat zelfs zo ver dat de concertagenda mede wordt bepaald door de gesprekken die via social media en chatbots met fans worden gevoerd. Wanneer veel fans uit Barcelona informeren naar een optreden, geeft die data aanleiding om daar een optreden te plannen. Elke organisatie heeft fans. Weet waar je fans zitten, bouw relaties met ze op (ook als ze niet meteen je product afnemen) en blijf met ze in gesprek. Zo wordt de fanbase jouw dynamische database en kun je betere beslissingen nemen. Te vaak worden prachtige websites of apps gelanceerd, maar zonder bezoekers schiet je er zakelijk niets mee op. Een metaverse zonder digitale community is hetzelfde als een lege beurshal. Digitaal kun je het bereiken van je doelgroep serieus verbeteren. Wie durft het aan om hier de dialoog over aan te gaan en samen met mij een digitale denktank te vormen voor de expobranche? Managing director van media- en uitgeefbedrijf PXR en daarnaast actief als adviseur en investeerder voor (startende) ondernemingen die digitaal willen groeien. Reageren? Stuur een mail naar expovisie@zynchrone.com www.expovisie.nl 35

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5