EXPERTPANEL “De huidige economische crisis gaat een nog veel hardere tik geven aan de hele keten van beurzen en evenementen. Food, energie en personeel worden steeds duurder. Als RAI zien we de energietarieven dit jaar al stijgen met 240 procent en dan moeten we voor volgend jaar nog de elektra gaan inkopen. Hoe gaan we dat doorbelasten aan onze klanten? Het gaat hier in onze hallen ommiljoenen euro’s aan energiekosten. We moeten plannen maken om op energie te besparen en ook onze klanten daarin mee te krijgen. Zo kun je best een beurs organiseren met de thermostaat een paar graden lager. Ook moeten we de discussie met elkaar aangaan over het aanpakken van verspilling en overproductie. Zo moet de hele keten gaan denken. Hoe precies, dat weet ik nog niet, maar in een sector die zo energie- slurpend is als de onze, moeten nu wel echt stappen worden gezet. Wat personeel betreft: vanwege de hoeveelheid medewerkers die je nodig hebt, kan een à la carte restaurant draaien tijdens een internationale vakbeurs echt niet uit. Door een concept met foodtrucks van externe partijen maakten we tijdens de IBC slechts een kwart van de personeelskosten, maar hielden we onderaan de streep de marge in stand. Een geweldig idee van ons F&B-team. Van zulk ondernemerschap word ik enthousiast.” “De personeelskrapte heeft natuurlijk een enorme impact op de inhuur van medewerkers binnen de hospitality- en evenementenbranche. Dat merken ook wij als specialist in het regelen van high-end personeel voor uiteenlopende opdrachtgevers, van Vermaat, dat de horeca regelde bij de Dutch Grand Prix, tot Ahoy en de RAI. Het grote probleem is vooral dat veel mensen de hospitality-industrie hebben verlaten omdat ze tijdens corona ander werk zijn gaan zoeken wat vaak beter betaalde en ook minder belastende weekroosters had. Die komen niet zomaar terug. Ondertussen worden we razendsnel ingehaald door de realiteit. De laatste tijd zijn er juist gek genoeg veel horecabedrijven bij gekomen. Bizar eigenlijk. Terwijl de prijzen in de horeca enorm stijgen, hebben consumenten steeds minder te besteden. Nu ook de gasprijzen exploderen, gaan mensen niet snel meer op stap. Dat kan niet lang goed gaan. Het is aan het kantelen: het zal niet lang duren voor er bedrijven gaan omvallen. Ofwel omdat ze hun kosten niet meer kunnen betalen, ofwel omdat er steeds minder klanten komen. Deze ontwikkeling is compleet anders dan wat we vlak na de laatste lockdown hebben meegemaakt: toen kon alles ineens weer en ging het bovengemiddeld goed. Dat is voorbij. In de eventbranche zie je dat bedrijven weer veel voorzichtiger worden. Dat heeft ook te maken met de onzekerheid of corona weer de kop gaat opsteken. Zelf merken we dit vooral aan de extreem late boekingen. Terwijl dat in tijden van personeelstekort op zichzelf natuurlijk al helemaal niet werkt.” “De stijgende kosten zorgen voor nieuwe uitdagingen in de sector. Bedreigend zijn de energietarieven: ongekende kostenverhogingen van misschien wel 300 procent of meer zijn zeker voor locaties niet te dragen. Dit compleet doorbelasten aan organisatoren en deelnemers is ondoenlijk. Daarbij komt nog een krapte aan materialen. Door de inhaalslag van uitgestelde evenementen is er bovendien een overaanbod, waardoor niet alle events de optimale bezetting kunnen halen. Laten we ervoor waken om alles in een te negatief daglicht te plaatsen. Er zijn ook kansen, onder meer op het gebied van verduurzaming. Daar ontkomen we niet aan. Opdrachtgevers, klanten en bezoekers verwachten dit van ons. Dit vraagt om nieuwe business- modellen waarbij organisaties aantoonbaar worden verduurzaamd. Ook hybride events bieden kansen. Die kun je nog meer op maat gaan aanbieden, waardoor je een grotere community kan bereiken. Vanzelfsprekend houden wel graag vast aan live, want niets heeft een vergelijkbare impact, maar we moeten ook serieus kijken naar toekomstige ontwikkelingen die sterk worden gestuurd door de maatschappelijke en economische invloeden. Live-events gaan blijven, maar zal dat ook echt in dezelfde vorm zijn? Worden evenementen wellicht wat kleiner van opzet, gaat standpresentatie veranderen, met meer nadruk op duurzaamheid?” Bart van der Heijden directorClients bijRAIAmsterdamen voorzittervanCLC-Vecta CasperVerwiel mede-oprichtervan Verwiel&Wijngaard Riemer Rijpkema voormalig directeur van CLC-Vecta “De toenemende kosten zouden niet zo’n probleem zijn als tegelijk ook de budgetten van opdrachtgevers zouden toenemen. Wij krijgen echter geen signalen dat ook de evenementenbudgetten op dit moment met pakweg 30 procent stijgen. Wel moeten veel budgetten voor 2023 nog bekend worden, dus daar zit hopelijk nog wat ruimte in voor verhogingen. Er zijn op dit moment namelijk veel zaken die van invloed zijn op de kostprijs om zakelijke evenementen te realiseren. Zoals de personeelskrapte en de kostenstijgingen door de energiecrisis, die vermoedelijk nog wel drie à vier jaar gaat duren. In het bedrijfsleven zijn budgetten vaak rekbaarder dan bij particulieren, dus zou dat niet per se een probleem hoeven zijn. Ik ben zelfs vrij hoopvol dat grote ondernemingen de toegevoegde waarden van evenementen begrijpen en gaan zeggen: het gaat goed, dus verhogen we de jaarbudgetten, ook voor eventmarketing. De huidige situatie waarin er keihard moet worden gewerkt, maar er geen mogelijkheden zijn om nieuw personeel aan te nemen, is ook een giftige cocktail. Het gevolg: meer uitval binnen de bestaande teams en daarmee een nog hogere werkdruk. Daardoor ontstaat een vicieuze cirkel en moet je nog vaker nee gaan verkopen. Laten we vooral goed op elkaar letten in deze industrie!” Dirk Prijs algemeendirecteurvan GenootschapvoorEventmanagers www.expovisie.nl 47 46

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5