BEURS I N BEELD Tekst: Jeroen Mirck Bij de RAI bespeur je overal opluchting. Zevenhonderd dagen dicht zijn hakt erin, dus heb je wel weer even een succesje nodig. IBC was zo’n succes. “Het is belangrijk dat zo’n groot internationaal evenement weer terug is”, vertelt directielid Bart van der Heijden als we hem voor het interview elders in deze Expovisie treffen tijdens de grote mediabeurs. “We hebben weliswaar minder exposanten dan in 2019 (zo’n achthonderd versus de twaalfhonderd van de vorige editie), maar daar staat een kwalitatief aantal bezoekers tegenover.” De officiële cijfers: de IBC van dit jaar trok 37.071 bezoekers uit 170 landen naar RAI Amsterdam. Het aantal exposanten was minder dan de vorige editie, maar tikte volgens de formele berichtgeving toch nog de duizend aan. De drukte op de beursvloer valt mee, misschien ook wel door de opzet van veel stands: hoewel IBC traditiegetrouw een hoog tech-gehalte heeft, kiest menig standhouder ervoor omweinig producten uit te stallen. De informatie-overdracht wordt veelal verzorgd via grote videoschermen. Nadeel: je kunt veel producten dus niet even voelen en betasten. Slim catering-concept De sfeer op de beurs is goed. Het zonnige weer helpt enormmee en volgens executive chef Rientz Mulder van RAI Catering is er een grote hoeveelheid bier geschonken. Veel bezoekers plannen hun zakelijke besprekingen buiten in de stralende zon. Het is sowieso goed toeven buiten, want de RAI heeft een catering-concept met foodtrucks opgetuigd omde eigen personele bezetting te ontlasten. Een actueel probleem slim opgelost. Het idee ommet externe foodtruck-ondernemers samen te werken komt van Mulder. De culinaire eindbaas liet bovendien een zeecontainer ombouwen tot een barbecue-stand en verkocht tijdens het weekend van IBC zo’n zevenhonderdvijftig hamburgers en elfhonderd hotdogs per Positiviteit opIBC, ondanksminder exposanten De International Broadcasting Convention is terug. Medio september vond de eerste fysieke IBC sinds 2019 plaats, na twee annuleringen vanwege de coronacrisis. Expovisie was erbij en merkte dat het evenement in veel opzichten net even anders was dan voor de pandemie. dag. Kortom: de RAI heeft niks te klagen over de horeca-omzet. Popelende IBC-community Ook organisator IBC is blij met de comeback. “Het was geweldig omde reuring van IBC live weer te kunnen zien, voelen en horen,” aldus Micheal Crimp, Chief Executive Officer van de International Broadcasting Convention. “De kwaliteit van de bezoekers was uitstekend en er heerste een enorm gevoel van positiviteit. De gehele IBC-gemeenschap stond te popelen om samen te komen en zaken te doen in de stad. We hebben enorme vooruitgang gezien in onze industrie sinds de laatste editie in 2019 en het enthousiasme dat we hebben gezien over de terugkeer van IBCmaakt duidelijk dat er geen vervanging is voor fysieke zakelijke bijeenkomsten op de schaal die we in Amsterdam kunnen leveren.” Over de zakelijke impact van IBC op de stad Amsterdamdeelt de RAI de volgende cijfers: voor elke euro die tijdens dit event in het congrescentrumwordt uitgegeven, wordt elders in Amsterdam nog eens 7 euro gespendeerd aan hotels, restaurants, bars, taxi’s, musea, winkels en leisure. www.expovisie.nl 73 72

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5