‘Wewillen eenzero-waste organisatie worden’ Het Utrechtse beursbedrijf presenteerde in 2019 zijn Masterplan Nieuwe Jaarbeurs. Dit plan focust zich zowel op een nieuw en eigentijds ontwerp voor de Jaarbeurs als op de ontwikkeling van het hele gebied eromheen. “Door corona zijn we genoodzaakt om opnieuw naar het Jaarbeursplan te kijken”, aldus de nieuwe topman. “In het licht van de huidige economische ontwikkelingen moet je jezelf de vraag stellen of er nog wel voldoende groei kan worden gerealiseerd om alle ambities waar te maken. We hebben verlies gedraaid tijdens de pandemie, al hadden die tegenvallers nog veel slechter kunnen uitpakken. Vanuit het fundament dat ik nu zie, ben ik opnieuw de uitgangspunten aan het bepalen.” Koploper in duurzaamheid Een speerpunt dat nog altijd stijf bovenaan staat is duurzaamheid. Van Hooff bevestigt de ambitie die hij uitsprak bij zijn aantreden: dat Jaarbeurs Utrecht in 2030 ‘de slimste en meest duurzame congres- en evenementenlocatie van Europa’ wil zijn. “We hebben het UFI-convenant getekend om een zero-waste organisatie te worden en onze horeca is met haar duurzame aanbod en afvalverwerking inmiddels in de prijzen gevallen.” Naast het foodprogramma stelt Van Hooff zich ook ten doel om een duurzame component te koppelen aan elk evenement dat bij de Jaarbeurs wordt georganiseerd. “Daar spreken we ook actief over met externe organisatoren, van vakbeurzen tot de directie van La Vuelta d’Espagna. Het is een vanzelfsprekend onderdeel van elke offerte die we versturen.” Ontzorgen door digitaliseren Digitalisering is ook een thema waar Van Hooff zich mee wil onderscheiden. “We hebben onze leegstaande beurshallen in coronatijd samen met Samsung voorzien van indoor-navigatie op basis van beacons en natuurlijke magnetische stralingsvelden”, zegt de Jaarbeurs-CEO. “Dankzij onze eigen bekroonde beurs-app kunnen bezoekers moeiteloos hun weg vinden tijdens een evenement, tot op een paar meter nauwkeurig. Dat spaart ook weer het drukwerk voor tienduizenden papieren beursplattegronden uit. Bovendien kun je een beursbezoek extra leuk maken door de inzet van gamification.” Op korte termijn moet Van Hooff vooral zijn tanden zetten in het personeelstekort. “Die mensen hebben we ook nodig om een andere ambitie waar te maken: nog meer zelf gaan doen”, legt hij uit. “We willen nieuwe eigen evenementen gaan ontwikkelen, want dat is natuurlijk het meest lucratief. Het beursaanbod verandert door de jaren heen, dus hebben we nieuwe titels nodig. Daarom ontwikkelen we een Health Hub en werken we aan beursconcepten waarmee we soms in het buitenland al succesvol zijn.” Lees het complete interview online: bit.ly/van-hooff Koninklijke Jaarbeurs Utrecht zag zijn grootse nieuwbouwplannen opschuiven door corona. Het is aan de nieuwe topman Jeroen van Hooff (afkomstig van concurrent Easyfairs) omde koers te herdefiniëren. Hij hamert op duurzaamheid en digitalisering. JEROEN VAN HOOFF JAARBEURS WAT I S DE TOEKOMST VAN BEURZEN? 10 www.expovisie.nl 11

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5